Polacy jedzą więcej słodyczy. Co decyduje o wyborze? [PRZEGLĄD DANYCH]

Polacy jedzą więcej słodyczy. Co decyduje o wyborze? [PRZEGLĄD DANYCH]

Handel słodyczami kwitnie, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Szacuje się, że globalny rynek tej kategorii w 2022 roku osiągnie 232 mld USD.

Polskie słodycze z powodzeniem sprzedają się na rynku własnym, a także za granicą. Polscy konsumenci najczęściej sięgają właśnie po rodzime przysmaki. Natomiast eksport w ostatnich latach wzrósł o niemal 80%, przy czym głównymi kierunkami są Niemcy, Wielka Brytania, Czechy oraz Francja[0].

Polski słodki rynek

Światowy rynek wyrobów czekoladowych rośnie z roku na rok i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Choć pandemia nieco wyhamowała regularne wzrosty, szacuje się, że w 2025 roku rynek ten ma dotrzeć do poziomu 133 mld USD, co oznacza, że rynek wyrobów czekoladowych czeka 25% wzrost w ciągu najbliższych lat[1].

Jako Polska jesteśmy największym rynkiem czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej. Według danych NielsenIQ przedstawionych w raporcie firmy Wedel „Światowy i polski rynek czekolady” wartość naszego rynku wyrobów czekoladowych w czerwcu 2021 roku wyniosła 7,65 mld zł. Znajdujemy się również w gronie 8 krajów, które w sumie odpowiadają za 90% produkcji słodyczy czekoladowych w Unii Europejskiej – udział Polski to 6,7%.

Reklama

Według przytoczonego raportu firmy Wedel, w ciągu kilkunastu ostatnich lat spożycie czekolady w przeliczeniu na statystycznego Polaka wzrosło o ok. 30%, w 2020 roku wynosząc 5,2 kg. Jednocześnie statystyczny Polak na słodycze czekoladowe wydaje ok. 190 zł rocznie. Najchętniej sięgamy po tabliczki czekolady (28,2% rynku) oraz praliny (27,2%). Spośród tabliczek ok. 2/3 wartości sprzedaży przypada na czekolady mleczne, a niemal 20% na gorzkie. Czekolady białe oraz pozostałe stanowią znacznie mniejszy udział.

Słodycze z cukrem czy bez?

Według badania[2] przeprowadzonego przez SW Research, wysoki odsetek respondentów jada słodycze przynajmniej od czasu do czasu (83,6%). Słodycze o obniżonej zawartości cukru jada z kolei prawie połowa respondentów (47,8%). Nadal widoczna jest więc znacząca różnica pomiędzy odsetkiem osób spożywających słodycze „konwencjonalne”, a te o obniżonej zawartości cukru (różnica na poziomie 36 p.p.).

Najwięcej respondentów deklarujących spożycie słodyczy wybiera najczęściej takie produkty jak czekolady (91,3%), ciastka (89,0%), batony (81,7%), cukierki czekoladowe (79,7%) oraz wafle (78,1%).

Coraz bardziej liczą się świadome wybory

Świadomość konsumencka rośnie z roku na rok. Obecnie Polacy przy sklepowej półce zwracają uwagę już nie tylko na cenę, ale również na jakość kupowanego produktu. Dla współczesnego konsumenta ważny jest także materiał, z jakiego wyprodukowano opakowanie, możliwość ponownego wykorzystania lub zdatność do recyklingu.

25% respondentów deklaruje, że aktywnie stara się rezygnować z produktów wykorzystujących tworzywa sztuczne. Z kolei 90% twierdzi, że produkty nie powinny być pakowane w tworzywa sztuczne i że świadomie zrezygnowało z zakupu towarów w takich opakowaniach. Nie mniej istotny jest kraj pochodzenia danego artykułu[3].

Reklama

Według badania przeprowadzonego przez SW Research[4], najczęściej wymienianymi czynnikami mającymi wpływ przy zakupach słodyczy są:

  • smak produktu (78%),
  • cena produktu (64,6%),
  • przyzwyczajenie do danego produktu (55,8%),
  • sprawdzona marka produktu (53,6%),
  • znana marka produktu (40%).

Z kolei jak wynika z badań przeprowadzonych m.in. przez ASM Centrum Badań i Analiz Rynku, w 2021 roku aż 77% respondentów przyznało, że jakość produktu jest dla nich najważniejszym czynnikiem podczas podejmowania decyzji zakupowej[5].

Cukier bez cukru, czyli o trendzie czystej etykiety

Można więc śmiało stwierdzić, że przyszłością rynku jest dbałość o wysoką jakość żywności. Za jakością tą stoi głównie skład produktu – stąd znany już wszystkim i rozwijający się trend czystej etykiety. Polacy poszukują produktów zdrowych, a w przypadku słodyczy oznacza to głównie obniżoną zawartość cukru lub brak ulepszaczy i sztucznych barwników, a także oleju palmowego w składzie.

Z badania SW Research[6] wynika, że ponad połowa ankietowanych Polaków (54,1%) używa zamienników cukru lub produktów zawierających zamienniki cukru, z czego 16,4% całkowicie zrezygnowało z cukru i używa tylko takich produktów, a 37,8% osób zdarza się stosować takie produkty w formie zamienników cukru. Z kolei 45,9% w ogóle nie korzysta z tego typu zamienników lub produktów z zamiennikami cukru.

Reklama

Najwięcej respondentów deklarujących spożycie zamienników cukru lub produktów zawierających zamienniki cukru[7] wybiera najczęściej takie słodzidła jak:

  • miód (68,6%),
  • ksylitol (30,9%),
  • stewia (27,3%),
  • syrop klonowy (26,1%),
  • sztuczne słodziki, takie jak aspartam czy sukraloza (21,2%).

Fot.: stock.adobe.com/Grafvision

[0] https://ciechocinek.biz/pl/696_materialy_partnera/4280_sprzedaz-slodyczy---czy-to-dobry-pomysl-na-biznes.html
[1] https://www.rp.pl/przemysl-spozywczy/art18949381-polska-jest-rosnaca-swiatowa-potega-czekoladowa
[2] Badanie przeprowadzone w marcu 2022 r. N=800, ogólnopolska grupa dorosłych Polaków z uwzględnieniem struktury dla zmiennych płeć, przedział wiekowy, klasa wielkości zamieszkiwanej miejscowości. Badanie przeprowadzone metodą CAWI (badanie online).
[3] https://www.pb.pl/co-przyniesie-slodkiemu-rynkowi-rok-2022-komentarz-eksperta-1139338
[4] Badanie przeprowadzone w marcu 2022 r. N=703, ogólnopolska grupa dorosłych Polaków z uwzględnieniem
[5] https://www.pb.pl/co-przyniesie-slodkiemu-rynkowi-rok-2022-komentarz-eksperta-1139338
[6] Badanie przeprowadzone w marcu 2022 r. N=800, ogólnopolska grupa dorosłych Polaków z uwzględnieniem struktury dla zmiennych płeć, przedział wiekowy, klasa wielkości zamieszkiwanej miejscowości. Badanie przeprowadzone metodą CAWI (badanie online).
[7] N = 433

Reklama