Praliny stanowią już 1/3 całego rynku czekoladowego w Polsce

Praliny stanowią już 1/3 całego rynku czekoladowego w Polsce

Ich wartość sprzedaży wynosi obecnie 2,18 mld zł, a dynamika wzrostu na poziomie +6,7% sprawiła, że wyprzedziły kategorię czekoladową. Mowa oczywiście o pralinach, które doskonale sprawdzają się w formie prezentu.

  • Segment pralin stanowi około 1/3 wartego 7,87 mld zł rynku czekoladowego w Polsce.
  • Pierwszy kwartał roku obfituje w okazje do zakupu słodkich upominków – np. Walentynki, Dzień Kobiet.
  • Wedel jest liderem w kategorii pralin, z ponad 1/5 udziału w rynku.

Produkty z kategorii pralin wyróżniają się przede wszystkim nietuzinkowymi formami oraz nadzieniem. Dzięki zamknięciu w atrakcyjnych opakowaniach, zyskują dodatkowo upominkowy charakter. Ponadto, na takie okazje jak Walentynki czy Dzień Kobiet, producenci przygotowują limitowane edycje, które tym chętniej wręczane są jako prezent. Konsumenci sięgają więc po praliny, poszukując indywidualnej, przyjemnej celebracji, częściej jednak, gdy chcą obdarować innych.

Praliny stanowią już 1/3 całego rynku czekoladowego

To właśnie ten drugi czynnik, czyli walor prezentowy, w dużej mierze przyczynia się do popularności segmentu pralin, którego wartość sprzedaży – jak podaje agencja Nielsen – wynosi obecnie 2,18 mld zł, co stanowi jedną trzecią całego rynku czekoladowego wartego 7, 87 mld zł[1]. Z danych Nielsena wynika również, że pod względem dynamiki wzrostu na poziomie +6,7% segment ten wyprzedza kategorię czekoladową (dynamika na poziomie +3%), zaś w ujęciu wolumenowym, wielkość segmentu pralin w okresie grudzień 2020 – listopad 2021, wyniosła 47,88 tys. ton (rynek czekoladowy w tym czasie osiągnął wolumen na poziomie 192,8 tys. ton)[2].

Dane agencji Nielsen potwierdzają, że pierwsze miejsce w kategorii pralin, z udziałem na poziomie 21%, zajmuje firma Wedel. Kultowy czekoladowy producent, obecny na polskim rynku od 1851 r., jest także niekwestionowanym liderem sprzedaży w kategorii pianek w czekoladzie, dzięki marce pianek Ptasie Mleczko®, posiadającej w tym segmencie udział na poziomie 60%[3].

Praliny najchętniej kupowane w dyskontach

"Po chwilowych spadkach podczas tzw. twardego lockdownu w 2020 r., to praliny są obecnie segmentem najmocniej kontrybuującym do wzrostu całej kategorii czekoladowej" – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel.

Jeżeli chodzi o kanały zakupowe, to za wzrosty odpowiadają przede wszystkim dyskonty. Sieci handlowe wykorzystują występujące w pierwszym kwartale roku święta jako okazje do zakupów pralin, organizując w tym czasie np. promocje i akcje tematyczne, producenci natomiast – wprowadzając limitowane edycje opakowań czy wariantów smakowych

Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel

Przykładem wspomnianej akcji tematycznej jest tegoroczny walentynkowy konkurs marki E.Wedel. pod hasłem „Podaruj i zagadaj”. Uczestnicy zobowiązani są do zakupu minimum jednego opakowania pianek Ptasie Mleczko® 360 g o dowolnym smaku, zarejestrowania się na stronie: www.ptasiemleczko.pl, uzupełnienia zadania konkursowego oraz dołączenia do niego zdjęcia paragonu, potwierdzającego zakup dowolnego opakowania pianek Ptasie Mleczko®. Na zwycięzców czekają nawiązujące do okazji nagrody. Szczegóły akcji w regulaminie dostępnym na stronie konkursu.

Wedlowskie praliny – niezawodny prezent na każdą okazję

W zależności od rodzaju święta, producenci słodkości rozbudowują swoje stałe portfolio o produkty i opakowania nawiązujące do danej okazji. W ofercie Wedla znaleźć można znane i lubiane praliny. Wśród nich dostępne są, m.in.: Pralina dla Ciebie, Pralina od Serca, Puszka Serce, Coffee Box, czy też pianki Ptasie Mleczko®. Popularny motyw serca, wzbogacony wizerunkiem kobiety lub mężczyzny, uwzględnia walentynkowe opakowanie pianek Ptasie Mleczko® o smaku Waniliowym oraz Strawberry Shake. Symbol serca jest widoczny również w kształcie pralin i zdobień ich opakowań w produktach takich jak: Pralina od Serca i Puszka Serce. Z kolei wspominana wcześniej Pralina dla Ciebie ucieszy oczy konsumentów nowym, eleganckim opakowaniem, przypominającym prezentowe pudełko w żywym, czerwonym kolorze z motywem złotej wstążki. Produkt zawiera 12 czekoladek o smaku mleczno-orzechowym – każda z nich o kształcie słodkiego prezentu.

Wedel oferuje też klasyczne opakowanie kultowych pianek, dostępnych – z myślą o zróżnicowanych gustach obdarowywanych – aż w 7 wariantach smakowych. Wielbiciele wyszukanych smaków znajdą coś dla siebie – i dla innych – również w czekoladkach o nadzieniu kawowym „Coffee Box”, co stanowi odpowiedź na trend łączenia słodyczy czekoladowych ze smakami inspirowanymi napojami. Przez cały rok dostępna jest także personalizacja Torcika Wedlowskiego. Można na nim zamieścić imię obdarowywanej osoby, nazwę okazji czy zdobienia w postaci kwiatów, serc itp. Co ważne, wszystkie te elementy są nanoszone i dekorowane ręcznie, co dodatkowo nadaje prezentowi wyjątkowego i osobistego charakteru. Spersonalizowany Torcik Wedlowski można zamówić online.

Koneserzy słodkości z pewnością docenią też ofertę Pijalni E.Wedel, która zawiera ręcznie robione praliny od Maestro Czekolady. Każda z nich łączy w sobie aksamitny smak z najwyższą jakością i wyrafinowaniem. Doskonała czekolada i wyśmienite nadzienia – o kilkunastu smakach do wyboru – zamknięte w eleganckich pudełeczkach świetnie sprawdzą się w roli prezentu.

Niezależnie od okazji, praliny to doskonały pomysł na niezobowiązujący upominek – na szczególną okazję jak Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki czy Walentynki, jak również na imieniny, urodziny czy po prostu wizytę u najbliższych, znajomych. Rozbudowane portfolio smaków oraz atrakcyjnych opakowań z pewnością zadowoli nawet najbardziej wymagających odbiorców upominku, zapewniając czas na przyjemność.


[1] E.Wedel za NielsenIQ – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa i wolumenowa, zmiana sprzedaży wartościowej, zmiana sprzedaży wolumenowej, okres grudzień 2019-listopad 2020 i grudzień 2020-listopad 2021, kategoria: Słodycze, Rynek czekoladowy, Praliny.
[2] Tamże.
[3] E.Wedel za NielsenIQ – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, udział wartościowy w sprzedaży Pianek w czekoladzie, grudzień 2020-listopad 2021, kategoria: Słodycze, Rynek czekoladowy, Praliny, Pianki w czekoladzie.

Reklama