Chcąc zainteresować potencjalnych odbiorców dobrze jest wykorzystać działania promocyjne związane z wyjściem do konsumenta, zainicjowaniem bezpośredniego kontaktu w miejscu jego styku z danym produktem, marką lub usługą.
Kampanie promocyjne – definicja
Promocje z promotorami to skuteczny sposób na dotarcie do nowych klientów oraz wypromowanie produktu. Teraźniejsi konsumenci są wymagający i odporniejsi na wpływ standardowych środków komunikacji. Nie wystarczy już tylko zareklamować produkt za pośrednictwem środków masowego przekazu – ATL. Bezpośrednia interakcja umożliwia zapoznanie potencjalnych nabywców z marką, opowiedzenie o produkcie / usłudze, zapoznanie z właściwościami, specyfiką, rozwianie wątpliwości, jeśli takie się pojawiają.
Rodzaje kampanii promocyjnych
Spośród kampanii promocyjnych wyróżnić można:
- animacje – działania promocyjne, w ramach których promotorzy wchodzą w interakcję z potencjalnym klientem, by doprowadzić do sprzedaży konkretnego produktu. Angażują konsumenta, tak by wywołać w nim chęć nabycia promowanej rzeczy.
- degustacje – to animacje rozbudowane o możliwość spróbowania danego produktu. Szczególnie skuteczne w przypadku promowania nowych produktów spożywczych.
- samplingi – polegają na dystrybucji darmowych próbek produktów.
- demonstracje – pokazy działania produktu, np. urządzenia elektroniczne i artykuły gospodarstwa domowego, chemia gospodarcza.
Dlaczego warto przeprowadzać kampanie promocyjne?
Kampanie promocyjne umożliwiają bezpośredni kontakt odbiorcy z produktem lub marką w miejscu, w którym on podobnego produktu poszukuje. W trakcie rozmowy z ambasadorem marki potencjalny klient pozyskuje niezbędną wiedzę na temat produktu, może go obejrzeć (animacje), skosztować (degustacje), sprawdzić działanie (demonstracje) lub nawet otrzymać gratisową próbkę (sampling).
Ten bezpośredni kontakt w obecności produktu lub usługi jest świetnym impulsem zakupowym i przyczynia się do nabycia go tu i teraz. Zdobyta w ten sposób wiedza o marce będzie trwalsza niż kilka sekund reklamy ujrzanej w przelocie. Jeśli nawet odbiorca nie dokona zakupu w danej chwili, to z dużym prawdopodobieństwem, pamiętając taką interakcję, powróci do tego wyboru, gdy pojawi się u niego potrzeba.
Na co zwrócić uwagę?
Elementy, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę to:
- Doświadczony personel (promotorzy, ambasadorzy, hostessy) – w akcjach promocyjnych wykorzystywane są techniki marketingu bezpośredniego, więc ich powodzenie w największym stopniu jest uzależnione od umiejętności interpersonalnych promotorów.
- Odpowiedni czas – wybieramy godziny oraz okresy wzmożonego ruchu konsumentów, czyli przed świętami, długimi weekendami, w czasie sezonowych wyprzedaży.
- Właściwe miejsce – duże centra handlowe i uczęszczane miejsca publiczne, to najbardziej oczywiste punkty do przeprowadzenia animacji.
- Przyciągająca wzrok oprawa – im bardziej wyróżniająca się, niestandardowa, zaskakująca i kreatywna tym większa szansa na przyciągnięcie uwagi konsumentów.
- Zastosowanie właściwych narzędzi i technik sprzedażowych – nastawionych na zbudowanie jak najgłębszej interakcji z klientem.
W prowadzeniu efektywnych kampanii promocyjnych doradzić może agencja reklamowa 4mat.