Produkty eko, bio, organic – czyli właściwie jakie?

Produkty eko, bio, organic – czyli właściwie jakie?

Czysta etykieta staje się dla wielu konusmentów priorytetem. A wydatki na żywność bio, eko i organic rosną. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że trend, który jest już z nami od dawna, będzie się wciąż pogłębiał. Które produkty najczęściej trafiają do koszyków zakupowych? I co właściwie oznacza, że produkt jest eko?

Które produkty można określić mianem bio, eko i organic?

Słowa BIO, EKO i organic zarezerwowane są dla produktów, do których wyrobu użyto co najmniej 95% składników naturalnych, czyli m.in. niemodyfikowanych genetycznie, bez sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin. Gospodarstwo rolne i zakład przetwarzający muszą poddać się kontroli, aby uzyskać specjalny certyfikat. Oznaczenie „euroliść” jest znane już chyba każdemu konsumentowi. Jego obecność na opakowaniu to potwierdzenie ekologiczności produktu.

Ekologiczne produkty w koszykach zakupowych

Polscy konsumenci deklarują, że najczęściej kupują ekologiczne owoce i warzywa. Ponad 1/4 respondentów przyznała, że kupuje je przynajmniej raz w tygodniu. 63% badanych regularnie zaopatruje się w ekologiczne jaja.

Nieco rzadziej konsumenci kupują pieczywo oraz przetwory mleczne i mleko. Zakupów mięsa przynajmniej raz w tygodniu dokonuje 9% respondentów, a 13% deklaruje, że równie często kupuje ekologiczne wędliny.

Rzadziej do koszyka zakupowego ogółu konsumentów trafiają przekąski, zioła, przyprawy, herbata i kawa, orzechy i bakalie oraz półprodukty i dania gotowe. Dotyczy to również produktów adresowanych do dzieci i niemowląt, które częściej kupują młodsi konsumenci z dziećmi na utrzymaniu[1].

Produkty BIO na paragonach

Z kolei jeśli chodzi o kategorię BIO, według NielsenIQ, kategorie generujące największą wartość to:

  • produkty do żywienia małych dzieci,
  • jogurty i napoje roślinne,
  • produkty z kategorii soki, nektary, napoje[2].

Po produkty BIO konsumenci sięgają na co dzień, także przy przygotowywaniu codziennych posiłków. Liderem wśród kategorii BIO, po które sięgamy przygotowując posiłki, są oliwy i oleje oraz sosy i pulpy pomidorowe. Wśród kategorii wykorzystywanych do przyrządzania posiłków wyróżnia się także kategoria paczkowanego wędzonego łososia[3].

Reklama

 


Fot.: stock.adobe.com/ManuPadilla

[1] Raport „Żywność ekologiczna w Polsce”, Koalicja na rzecz BIO we współpracy z NielsenIQ, 2021 r. Raport bazuje na danych NielsenIQ pochodzących z badania Panelu Handlu Detalicznego, obejmującego kanały: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, sklepy spożywcze, winno-cukiernicze, stacje benzynowe i kioski. Z badania wykluczone są sklepy specjalistyczne, kanał e-commerce, sprzedaż instytucjonalna, sklepy Cash & Carry, maszyny vendingowe, punkty sezonowe, bazary i kanał HoReCa. W prowadzonym badaniu NielsenIQ nadaje charakterystykę BIO wszystkim produktom paczkowanym, stałowagowym (bez żywności świeżej) i posiadającym certyfikat unijny, które należą do monitorowanych kategorii spożywczych.
[2] Tamże.
[3] Raport „Żywność ekologiczna w Polsce”, Koalicja na rzecz BIO we współpracy z NielsenIQ, 2021 r.

Reklama