Centra handlowe wracają do formy. Branża nadrabia straty, rosną obroty

Centra handlowe wracają do formy. Branża nadrabia straty, rosną obroty

Branża centrów handlowych w drugiej połowie 2021 roku nadrabiała straty wywołane przez lockdowny. Jak wynika z najnowszego raportu Retail Research Forum, przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych, od maja obroty najemców wykazują stałą tendencję wzrostu.

Druga połowa 2021 roku była dla branży centrów handlowych okresem poprawy wyników i nadrabiania strat, spowodowanych przez lockdowny z pierwszej połowy roku. Obroty najemców od maja wykazywały stałą tendencję wzrostową i były tylko o 0,75% niższe niż w 2019 r. Odwiedzalność z kolei osiągnęła poziom 92,4% w porównaniu do II połowy 2019 r. i 126,8% do II półrocza 2020 r. Co za tym idzie, widać poprawę względem 2020 r., choć odwiedzalność nie wróciła jeszcze do poziomów sprzed pandemii.

Analizując raport widzimy, że branża centrów handlowych nadrabiała w II półroczu 2021 r. straty spowodowane pandemią. Poziomy obrotów były już porównywalne z 2019 r., mimo, że odwiedzalność, w związku z wciąż trwającą pandemią i ostrożnością klientów, była wciąż niższa niż przed pandemią.

Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych

Kolejne centra handlowe na horyzoncie. Rośnie liczba nowych inwestycji

Dane pokazują też pozytywną zmianę na rynku inwestycyjnym. W II półroczu 2021 r. do użytku oddano 250 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej (GLA), w porównaniu do ok. 90 tys. mkw. GLA w ciągu pierwszych 6 miesięcy.

Tym samym, na polskim rynku łączne zasoby powierzchni handlowej osiągnęły poziom ok. 12,63 mln mkw. Z kolei transakcje na rynku nieruchomości komercyjnych w całym 2021 r. wzrosły o 7% w stosunku do 2020 r. i wyniosły 5,7 mld euro, w tym 900 mln euro na nieruchomości handlowe.

Wzrosła wartość średniego koszyka zakupowego, co napawa optymizmem, szczególnie w przypadku dużych centrów z szeroką ofertą handlową. Pozytywnie nastraja też fakt, że w 2021 r. inwestorzy wydali ponad 5,7 mld Euro na nieruchomości komercyjne. Choć to niższy poziom od rekordowych obrotów z 2019 r., to w porównaniu do 2020 r. widać już 7% wzrost. Oznacza to, że polski rynek inwestycyjny wraca do formy.

Krzysztof Poznański, Dyrektor Generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych

W drugiej połowie 2021 roku polski rynek handlowy wzbogacił się o ponad 250 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Jednocześnie, w wyniku zamknięcia kilku obiektów starszej generacji, których głównym najemcą była sieć Tesco, o ponad 110 tys. mkw. GLA zmniejszyła się podaż powierzchni handlowych.

Rośnie popularność parków handlowych, choć centra handlowe nadal stanowią zdecydowaną większość

Najpopularniejszym formatem pozostają centra handlowe, które stanowią 84% wszystkich zasobów. Udział parków handlowych wzrósł do około 14%, a 2% stanowią centra wyprzedażowe, tzw. outlety.

Ponad połowa (54%) powierzchni handlowej zlokalizowana jest w największych aglomeracjach, 34% w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców i 21% w grupie miast do 100 tys. mieszkańców. Na koniec 2021 r. nasycenie powierzchnią centrów handlowych osiągnęło 330 m w. na1000 mieszkańców.


Źródło: PRCH
Fot.: stock.adobe.com/zhu difeng

Reklama