Styczniowe nastroje w handlu najgorsze w historii pomiarów

Styczniowe nastroje w handlu najgorsze w historii pomiarów

Polski handel nie wchodzi w nowy rok z dobrymi nastrojami. Wśród detalistów, już kolejny miesiąc z rzędu, panuje pesymizm. Jednak tak źle jak w minionym miesiącu jeszcze nie było. W styczniu br. nastroje w handlu były najniższe od początku badań – wynika z danych M/platform.

Jak wskazuje cykliczne badanie M/platform, styczniowy wskaźnik nastroju handlu tradycyjnego (NHT) wyniósł jedynie 15,2 pkt. Jest to najniższy poziom od początku badań. Był również niższy o 7,8 pkt. od prognozy na styczeń (NHT+). Na takie postrzeganie obecnej sytuacji w handlu tradycyjnym składa się kilka kluczowych czynników – wysoka inflacja, gwałtowny wzrost cen paliw i energii oraz narastająca, kolejna fala pandemii.

Prognoza wskaźnika na luty wyniosła natomiast 30 pkt. i jest wyższa od styczniowej o 7 pkt. Świadczy ona o tym, że prowadzący małe, lokalne sklepy z dystansem podchodzą do zmian ustawowych w postaci tarczy osłonowej, tym bardziej że regulacje mają mieć tymczasowy charakter.

Koszyk zakupowy w styczniu 2022 roku

"Przyglądając się danym M/platform za styczeń 2022, z łatwością możemy dostrzec kontynuację trendów, jakie widzieliśmy już w ostatnich miesiącach roku 2021. Wartość przeciętnego koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnych w stosunku do stycznia 2021 roku wzrosła o 8,1%, a zatem o blisko 2 zł. Nie miało to jednak związku z większymi zakupami Polaków, ale z dalszym wzrostem cen produktów spożywczych" – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

Jak dodaje ekspertka, w związku ze wzrostem cen całkowite obroty w handlu tradycyjnym wzrosły o 7,6% – mimo stabilnej liczbie wizyt w sklepach spożywczych w analizowanych miesiącach oraz podobnej liczbie produktów na koszyk.

Największe pod względem wartości sprzedaży kategorie odnotowały ponownie spadki sprzedaży – wyroby tytoniowe (-4,4%), piwo (-6,2%), wódka (-5,6%). Wzrostem natomiast charakteryzowały się takie kategorie, jak nabiał (+8,0%), napoje bezalkoholowe (+1,2%) oraz alkohole mocne, jak whisky, rum, likiery, gin (+7,0%).

Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform

Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

 

Reklama