Nastroje w handlu poprawiają się już drugi miesiąc z rzędu. W marcu wskaźnik wzrósł do poziomi 46,7 pkt zbliżając się do granicy optymizmu, która wynosi 50 pkt.
Po styczniowym dołku nadchodzi polepszenie nastrojów
Wskaźnik nastroju handlu tradycyjnego (NHT) wzrósł w marcu aż o 14,4 pkt. do poziomu 46,7 pkt, mimo że był niższy od prognoz o 3,2 pkt. Prowadzący małe i średnie sklepy z optymizmem patrzą na kolejny miesiąc – wynika z marcowego badania M/platform. Po styczniowym dołku (wtedy odnotowano najgorsze nastroje w historii pomiarów), nadszedł czas na poprawę. Na przestrzeni trzech miesięcy wskaźnik NHT wzrósł z poziomu 15,2 pkt. do 46,7 pkt.
W kwietniu będzie jeszcze lepiej?
Wskaźnik prognozujący na kolejny miesiąc (NHT+1) wyniósł 57,1 pkt. i pierwszy raz od sierpnia 2021 r. ponownie przekroczył 50 pkt. – wskazują analitycy. Wzrostowi wskaźników towarzyszą rosnące obroty w handlu tradycyjnym, których wartość zwiększyła się o 9% r/r.
Za rosnące obroty odpowiadają przede wszystkim coraz wyższe ceny produktów. W marcu w przeciętnym koszyku znajdowało się mniej produktów niż rok wcześniej ( średnio 4,8 produktu w marcu 2022 vs 5,0 w marcu 2021). Mimo tego, średnia wartość za koszyk wzrosła o 4,8%.
Wzrosty sprzedaży w sklepach spożywczych
Badanie M/platform wykazało, które kategorie odnotowały największe wzrosty sprzedaży w marcu br. Na wiele z nich wpłynęła sytuacja związana z migracją Ukraińców, którzy szukają schronienia w Polsce.
Dużym tempem wzrostowym charakteryzowały się, podobnie jak przed miesiącem:
- żywność sucha (+23,7%),
- gotowe posiłki (+4,1%),
- konserwy (1,6%),
- mrożonki (+3,8%),
- oleje i oliwy (+55%).
Wzrosty sprzedaży odnotowano także w następujących kategoriach:
- wyroby tytoniowe (+4,5%),
- piwo (+7,5),
- napoje bezalkoholowe (+5,6%),
- nabiał (+1,2%),
- słodycze (+2,9%),
- alkohole mocne jak whisky, rum, likiery, gin (+12,9%).
Kategoriami malejącymi okazały się wódka (-0,4%) oraz wino (-5,3%).
Fot.: stock.adobe.com/phpetrunina14