Nie uwierzysz ile jedzenia trafia do kosza po Wielkanocy [BADANIE]

Nie uwierzysz ile jedzenia trafia do kosza po Wielkanocy [BADANIE]

Aż 38% Polaków otwarcie deklaruje, że kiedykolwiek wyrzuciło jedzenie po świętach Wielkanocnych. Na czele produktów lądujących w koszach znalazły się takie symbole świąt jak sałatka jarzynowa, jajka czy baranek z cukru. Dlaczego?

Co roku w święta w koszach ląduje ok. 2-3 razy więcej jedzenia niż w innych miesiącach. Jak na polską gościnność przystało nie ma mowy o Wielkanocy bez obficie zastawionego stołu.

Postawy Polaków w tym zakresie potwierdza badanie przeprowadzone przez Kantar Public dla Too Good To Go, w którym aż 54% respondentów deklaruje, że przygotowuje większą ilość jedzenia niż jest to konieczne na dwa dni świąt. W efekcie część ze świątecznych smakołyków i tradycyjnych dań ląduje w koszu. Dlaczego? Najczęściej wymienianymi powodami są zepsucie się oraz zbyt duża ilość przygotowanego jedzenia.

Co marnujemy?

Wyrzucamy głównie sałatkę jarzynową (62%), pieczywo (39%), różnego rodzaju szynki (25%), warzywa i owoce (23%). Na czele listy znalazły się również wielkanocne symbole jak jajka na twardo (21%) czy baranek z cukru (21%). Aż 65% Polaków przygotowuje samodzielnie jedzenie na święta. To oznacza, że mamy realny wpływ na ograniczenie marnowanego jedzenia w tym czasie.

Najczęściej w śmietniku ląduje sałatka jarzynowa, a także pieczywo (Too Good To Go)

Na pytanie „Czy kiedykolwiek po świętach Wielkanocnych zdarzyło się w Twoim domu wyrzucić jedzenie przygotowane z myślą po świętach?” 49% ankietowanych w wieku 30-39 lat oraz 48% w wieku 18-29 lat udzieliło twierdzącej odpowiedzi. To pokazuje, że najmłodsi stanowią wysoki odsetek wśród „marnujących” i wskazuje na konieczność edukacji jako istotnego narzędzia walki z marnowaniem żywności i to nie tylko w tej grupie wiekowej.

Najczęściej do kosza trafia zepsute jedzenie, w drugiej kolejności marnowanie żywności jest spowodowane zbyt dużą ilością przygotowanego jedzenia (mat. prasowe)

Okazuje się również, że 12% wszystkich ankietowanych nigdy nie przerabiało jedzenia świątecznego, a duża część nie jest zainteresowana inspiracjami i wiedzą dotyczącą niemarnowania żywności, co stanowi 16% badanych.

Ile Polacy wydają na Święta Wielkanocne?

Ponad połowa Polaków przeznacza na święta budżet od 300 zł wzwyż, przy czym większość z nich deklaruje, że jest to kwota mieszcząca się w granicach 300-500 zł. 

Polacy odczuwają potrzebę niemarnowania żywności, ponieważ aż 64% chce w tym roku zwracać większą uwagę na tę kwestię. Argumentują to głównie obecną sytuacją gospodarczą i rosnącymi cenami produktów (66%). W drugiej kolejności wymieniają swoją wiedzę konsumencką, natomiast w trzeciej świadomość negatywnego wpływu marnowania jedzenia na środowisko naturalne.

Ograniczanie marnowania żywności

Polacy zapytani o sposoby na ograniczenie marnowania żywności wymieniają między innymi:

  • odpowiedni sposób przechowywania (57%),
  • unikanie nieprzemyślanych zakupów (49%),
  • przygotowywanie listy zakupów (44%),
  • wybieranie produktów z długim terminem przydatności do spożycia (39%).
Jak zaradzić marnowaniu żywności po świętach? (mat. prasowe)

Do popularnych i znanych sposobów walki z marnowaniem jedzenia należą ponadto przerabianie, dzielenie się z rodziną i potrzebującymi, korzystanie z dedykowanych aplikacji jak Too Good To Go. Skąd Polacy czerpią inspiracje? Głównie z Internetu (26%) oraz od osób bardziej doświadczonych z rodziny i wśród znajomych.

Aby walczyć z marnowaniem jedzenia należy wiedzieć jakie są tego przyczyny. Dotychczasowe badania przeprowadzone przez Banki Żywności pokazywały, że w Święta Wielkanocne – czasie szczególnym dla Polaków – marnujemy nawet 3 razy więcej jedzenia. Właśnie dlatego postanowiliśmy zgłębić temat i zbadać postawy, by jeszcze lepiej zobrazować problem. Zadziwiający jest fakt, że aż 39% Polaków kupuje produkty z długim terminem ważności jako sposób przeciwko marnowaniu jedzenia, ponieważ ta strategia nie rozwiązuje problemu. To drogowskaz dla nas do dalszych działań edukacyjnych

Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go

Źródło: Too Good To Go
Fot. stock.adobe.com/puhimec

Badanie przeprowadzono przez Kantar Public dla Too Good To Go w marcu 2022 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18 roku życia. 

Reklama