Aż 38% Polaków otwarcie deklaruje, że kiedykolwiek wyrzuciło jedzenie po świętach Wielkanocnych. Na czele produktów lądujących w koszach znalazły się takie symbole świąt jak sałatka jarzynowa, jajka czy baranek z cukru. Dlaczego?
Co roku w święta w koszach ląduje ok. 2-3 razy więcej jedzenia niż w innych miesiącach. Jak na polską gościnność przystało nie ma mowy o Wielkanocy bez obficie zastawionego stołu.
Postawy Polaków w tym zakresie potwierdza badanie przeprowadzone przez Kantar Public dla Too Good To Go, w którym aż 54% respondentów deklaruje, że przygotowuje większą ilość jedzenia niż jest to konieczne na dwa dni świąt. W efekcie część ze świątecznych smakołyków i tradycyjnych dań ląduje w koszu. Dlaczego? Najczęściej wymienianymi powodami są zepsucie się oraz zbyt duża ilość przygotowanego jedzenia.
Co marnujemy?
Wyrzucamy głównie sałatkę jarzynową (62%), pieczywo (39%), różnego rodzaju szynki (25%), warzywa i owoce (23%). Na czele listy znalazły się również wielkanocne symbole jak jajka na twardo (21%) czy baranek z cukru (21%). Aż 65% Polaków przygotowuje samodzielnie jedzenie na święta. To oznacza, że mamy realny wpływ na ograniczenie marnowanego jedzenia w tym czasie.
Na pytanie „Czy kiedykolwiek po świętach Wielkanocnych zdarzyło się w Twoim domu wyrzucić jedzenie przygotowane z myślą po świętach?” 49% ankietowanych w wieku 30-39 lat oraz 48% w wieku 18-29 lat udzieliło twierdzącej odpowiedzi. To pokazuje, że najmłodsi stanowią wysoki odsetek wśród „marnujących” i wskazuje na konieczność edukacji jako istotnego narzędzia walki z marnowaniem żywności i to nie tylko w tej grupie wiekowej.
Okazuje się również, że 12% wszystkich ankietowanych nigdy nie przerabiało jedzenia świątecznego, a duża część nie jest zainteresowana inspiracjami i wiedzą dotyczącą niemarnowania żywności, co stanowi 16% badanych.
Ile Polacy wydają na Święta Wielkanocne?
Ponad połowa Polaków przeznacza na święta budżet od 300 zł wzwyż, przy czym większość z nich deklaruje, że jest to kwota mieszcząca się w granicach 300-500 zł.
Polacy odczuwają potrzebę niemarnowania żywności, ponieważ aż 64% chce w tym roku zwracać większą uwagę na tę kwestię. Argumentują to głównie obecną sytuacją gospodarczą i rosnącymi cenami produktów (66%). W drugiej kolejności wymieniają swoją wiedzę konsumencką, natomiast w trzeciej świadomość negatywnego wpływu marnowania jedzenia na środowisko naturalne.
Ograniczanie marnowania żywności
Polacy zapytani o sposoby na ograniczenie marnowania żywności wymieniają między innymi:
- odpowiedni sposób przechowywania (57%),
- unikanie nieprzemyślanych zakupów (49%),
- przygotowywanie listy zakupów (44%),
- wybieranie produktów z długim terminem przydatności do spożycia (39%).
Do popularnych i znanych sposobów walki z marnowaniem jedzenia należą ponadto przerabianie, dzielenie się z rodziną i potrzebującymi, korzystanie z dedykowanych aplikacji jak Too Good To Go. Skąd Polacy czerpią inspiracje? Głównie z Internetu (26%) oraz od osób bardziej doświadczonych z rodziny i wśród znajomych.
Źródło: Too Good To Go
Fot. stock.adobe.com/puhimec
Badanie przeprowadzono przez Kantar Public dla Too Good To Go w marcu 2022 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18 roku życia.