Trzeci tydzień wojny. Które produkty notują wzrosty sprzedaży? [NIELSENIQ]

Trzeci tydzień wojny. Które produkty notują wzrosty sprzedaży? [NIELSENIQ]

Podczas trzeciego tygodnia wojny w Ukrainie, obroty towarami szybkozbywalnymi w wiodących sieciach detalicznych nadal są podwyższone – wynika z badania NielsenIQ. Spada jednak dynamika sprzedaży w porównaniu do tygodnia poprzedniego.

To też może Cię zainteresować:

Dynamika obrotów sklepów należących do grupy ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce[1] w dziesiątym tygodniu 2022 roku (w dniach 7-13 marca) odnotowała 14% wzrost w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Jest to nadal wyższe tempo, niż dla średniej dynamiki z tygodni sprzed wojny (W01-7’2022, +8%), ale obserwujemy spowolnienie w stosunku do poprzedzającego tygodnia (dynamika za W09’2022 wynosiła +17%).

Wojna nadal wpływa na decyzje zakupowe

W trzecim tygodniu wojny nadal obserwowana jest mocna ewolucja kategorii spożywczych, takich jak:

  • konserwy mięsne (+97%),
  • mąka (+95%),
  • cukier (+63%).

W trzecim tygodniu wojny zwolniły jednak kategorie higieny osobistej oraz jedzenia dla dzieci, które w poprzedzającym tygodniu notowały bardzo silne wzrosty. Sprzedaż jedzenia dla dzieci wzrosła o jedynie 25%, a w kategorii mleka dla dzieci nawet odnotowano spadki w wysokości -17%.

Silnie rosnąca w poprzednim tygodniu kategoria pieluch, która w tym czasie notowała wzrosty na poziomie 133%, obecnie odnotowała wzrost na poziomie +13%. Nieco mocniejsze obroty utrzymały kategorie szczoteczek do zębów (+40%), żele pod prysznic (+33%) czy artykuły kobiece (+20%).

Dynamika sprzedaży w województwach

Jak informuje NielsenIQ, nadal utrzymuje się geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży. Wyższe wzrosty w dziesiątym tygodniu 2022 roku notują regiony wschodnie (+15%) oraz południowo-wschodnie naszego kraju (+16%). Wyższa dynamika widoczna jest również w największych miastach Polski: Kraków (+22%), Warszawa (+17%), Wrocław (+19%).

Warto przypomnieć, że w dziewiątym tygodniu roku (drugim tygodniu wojny), regiony wschodnie notowały dynamikę wyższą o 20%, a południowo-wschodnie – o 21%. Widać więc delikatne wyhamowanie w rejonach przygranicznych. W przypadku największych miast Polski różnice są mniejsze. W dziewiątym tygodniu roku przyspieszenie dynamiki wynosiło kolejno: +22% dla Krakowa, +20% dla Warszawy oraz +18 dla Wrocławia.


Źródło: NielsenIQ
Fot.: stock.adobe.com/triocean

[1] Badanie Total Store Read obejmuje skanningowe dane sprzedażowe z grupy ponad 30 współpracujących z NielsenIQ sieci detalicznych, dla kategorii z koszyków FMCG Food, FMCG Drug, Fresh Food, Non Food.
 

Reklama