Listonic sprawdził, które sieci handlowe cieszyły się największym zainteresowaniem wśród konsumentów w 2021 roku. Firma zweryfikowała 5,7 mln list zakupowych.
W 2021 roku branża spożywcza i handlowa mierzyła się z wieloma wyzwaniami. Przedłużające się lockdowny i rosnąca inflacja wpływały na zachowania konsumentów. Jakie okazały się być najpopularniejsze sklepy spożywcze w Polsce? Prezentujemy wyniki VII edycji "Rankingu popularności sieci handlowych w Polsce".
Sieci spożywcze i dyskonty [RANKING]
Już trzeci rok z rzędu liderem wśród sieci spożywczych i dyskontów pozostaje Lidl z ponad 27% udziałem wśród wszystkich list zakupowych. Goni go jednak Biedronka z wynikiem niższym jedynie o około 2 p.p. Obie sieci spożywcze w 2021 roku odnotowały spadek względem 2020 roku. Podium zamyka Auchan, choć różnica udziału w listach zakupowych, w porównaniu do dwóch największych dyskonterów, wynosi już ponad 10 p.p.
Na kolejnych pozycjach znalazły się: Kaufland (9,88% udziału wśród wszystkich list zakupowych), Carrefour (5,15%), Tesco (3,23%), Dino (3,15%), Żabka (2,85%), Netto (2,53%) oraz Selgros (2,10%). Wszystkie te sieci odnotowały wzrosty w udziałach względem 2020 roku.
Jak komentuje Agata Żur, analityczka danych i B2B Marketing Specialist w Listonic, "tegoroczny raport pokazuje, że konsekwentne działanie sieci handlowych, precyzyjne dopasowywanie oferty do oczekiwań klientów i budowanie pożądanego wizerunku pozwalają na zajmowanie pozycji lidera wśród stale rosnącej i umacniającej się konkurencji – nawet pomimo inflacji i rosnących cen produktów".
Jednocześnie widoczna jest także rosnąca świadomość polskich konsumentów, którzy dokonują zakupów w przemyślany sposób. "Odzwierciedleniem tego jest fakt, że użytkownicy Listonic stworzyli blisko sześć milionów list zakupowych, co jest dwa i pół razy wyższym wynikiem niż rok wcześniej" – zauważa analityczka.
Lidl na pierwszym miejscu
W tegorocznej edycji rankingu Listonic, pierwsze miejsce wśród ulubionych sieci spożywczych Polaków zajął Lidl – w 2021 roku sieć odnotowała ponad 27% udziału wśród wszystkich badanych list zakupów Listonic. Mimo spadku o 7,87 p.p. względem poprzedniego roku, niemiecka sieć po raz trzeci z rzędu utrzymała pozycję lidera, a liczba list zakupów Listonic realizowanych w Lidlu wzrosła dwukrotnie.
Pod koniec grudnia Lidl liczył już 800 placówek w całym kraju. W 2021 roku sieć stworzyła nowe miejsca pracy dla ponad 2,6 tys. osób.
Drugie miejsca dla Biedronki
Drugie miejsce w rankingu zajęła Biedronka – jej udział procentowy w badaniu Listonic stanowił 25,31% (spadek o 4,57 p.p. w stosunku do 2020 r.), a liczba list zakupów realizowanych w Biedronce wzrosła dwukrotnie.
Dbając o bezpieczeństwo klientów i pracowników w pandemii, portugalska sieć postawiła na automatyzację i obecnie w swoich sklepach posiada 6 000 kas samoobsługowych. Oprócz nieustannego rozwoju marek własnych, dużym sukcesem. okazała się akcja lojalnościowa Biedronki „Gang Swojaków” oraz akcja edukacyjna we współpracy z National Geographic o zagrożonych gatunkach zwierząt. Sympatię klientów zyskała także kampania „Kupuj, co polskie” – promowanie polskości było najważniejszym elementem strategii Biedronki w 2021.
Obecnie sieć sklepów Biedronka liczy ponad 3200. placówek. Tylko podczas 12 miesięcy 2021 roku ich liczba zwiększyła się o kolejne 164 lokalizacje.
Auchan z ostatnim miejscem na podium
Trzecie miejsce podczas tegorocznego rankingu popularności sieci handlowych zajęło Auchan, które w 2021 r. świętowało 25 lat działalności na polskim rynku. Udział Auchan na badanych listach zakupów wyniósł 9,88%. To jedyna sieć z podium, która odnotowała wzrost względem 2021 roku – wyniósł on 0,48 p.p.
Liczba list zakupów realizowanych w tej sieci wzrosła blisko trzykrotnie. Auchan posiada około 116 punktów sprzedaży w kraju. Według badania i raportu koszyka zakupowego wykonanego przez ASM Sales Force Agency, to właśnie Auchan był najtańszą dużą siecią spożywczą w Polsce w 2021 roku.
Proximity & convenience stores rosną w siłę
Kolejny rok z rzędu obserwujemy rozwój małoformatowych sklepów – dynamiczny rozwój sektora mieszkaniowego na obrzeżach miast, a także czasochłonność zakupów w wielkopowierzchniowych galeriach przyczyniają się do znacznego wzrostu liczby sklepów typu convenience i proximity.
W 2021 roku królem na polskim rynku sklepów z tej kategorii została sieć Dino z udziałem 3,15% wśród list spożywczych. Kolejne miejsca zajęły: Żabka (2,85%), Stokrotka (1,69%) i Lewiatan (1,59%).
Źródło: Listonic
Fot.: mat. redakcji
Dane, które posłużyły do stworzenia Rankingu popularności sieci handlowych 2022, pochodzą z aplikacji Listonic. Zweryfikowano 5,75 mln list zakupów, z czego 780 tys., które zawierały nazwy sieci handlowych, poddano dodatkowej analizie. Łącznie zbadano listy zakupowe 200 000 osób, które regularnie korzystają z aplikacji Listonic. 13% z nich, czyli ponad 26 000 użytkowników, w 2021 roku wskazało swoje preferencje dotyczące sieci sprzedaży. Dla lepszego zbadania zwyczajów zakupowych użytkowników Listonic, przeprowadziliśmy także badanie ankietowe. Wyniki przedstawione w raporcie są średnią ważoną danych uzyskanych z obu tych źródeł.