Biedronka rywalizuje z Lidlem w rankingu najpopularniejszych sieci. Kto wygrywa?

Biedronka rywalizuje z Lidlem w rankingu najpopularniejszych sieci. Kto wygrywa?
ranking sklepów spożywczych Biedronka rywalizuje z Lidlem w rankingu najpopularniejszych sieci. Kto wygrywa?

Ranking sklepów spożywczych w Polsce, który prezentujemy w poniższym artykule, umożliwia uporządkowanie znanych szyldów ze względu na ich popularność na listach zakupowych Polaków. Tego typu zestawienia szczególnie zyskują na znaczeniu w zmiennych czasach, z którymi obecnie mamy do czynienia i które to bezustannie wpływają na transformację zachowań konsumenckich. Jak radzą sobie siecie handlowe w Polsce? Jak Biedronka, Lidl czy Dino wypadły w rankingu sklepów spożywczych?

Aplikacja Listonic postanowiła sprawdzić, które sklepy cieszyły się największym zainteresowaniem wśród niemal 260 tys. użytkowników w Polsce. W tym celu przeanalizowano ponad 515 tys. list zakupowych. W wyniku badania wyłoniono TOP10 sklepów spożywczych w Polsce. Dwie sieci mają zdecydowaną przewagę

Najpopularniejsze sklepy spożywcze w Polsce

Ponad 76,8% analizowanych przez Listonic list zakupowych dotyczyło sieci spożywczych i dyskontów. Który sklep spożywczy był najpopularniejszy w 2022 roku?

Lider zestawienia najpopularniejszych sieci handlowych utrzymał swoją pozycję już piąty rok z rzędu, choć różnica pomiędzy pierwszym, a drugim miejscem nie jest duża. Mowa o Lidlu, który zajął pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych sklepów spożywczych 2021, 2020 i 2019. Wracając jednak do najnowszego rankingu sklepów spożywczych – w 2022 roku Lidl znajdował się na 35,2% analizowanych listach zakupów w kategorii spożywczej. Względem poprzedniego roku sieć zwiększyła swoją popularność o 7,7 p.p.

Lidla goni jednak Biedronka, która znalazła się w 2022 roku na 34,17% list zakupowych użytkowników. Względem poprzedniej edycji badania, Biedronka zanotowała "skok popularności" o blisko 9 p.p.

Francuska sieć Auchan jako jedyna na podium osłabiła swoją pozycję. Spadek popularności mógł być związany z problemami wizerunkowymi sieci po wybuchu wojny w Ukrainie. Wynik na poziomie 7% pozwolił utrzymać Auchan trzecie miejsce, ale znacznie oddalił sieć od konkurencji z podium.

Ranking sklepów spożywczych. TOP3 sieci handlowe (Listonic)

TOP10 sklepów spożywczych w Polsce

Pełny ranking popularności sklepów spożywczych w Polsce wraz z ich udziałami na listach zakupowych prezentuje się następująco:

  1. Lidl (35,16%),
  2. Biedronka (34,17%),
  3. Auchan (7,00%),
  4. Kaufland (5,69%),
  5. Dino (3,19%),
  6. Carrefour (2,27%),
  7. Netto (1,70%),
  8. Aldi (1,69%),
  9. Selgros (1,65%),
  10. Stokrotka (1,17%).

Dyskonty górą?

Tegoroczna analiza Listonic pokazała dużą przewagę sklepów typu dyskont wśród użytkowników aplikacji. Dwa pierwsze miejsca, czyli Lidl i Biedronka, zajmują w sumie niemal 70% udziału we wszystkich analizowanych listach zakupowych. O ile różnica pomiędzy pierwszym a drugim miejscem jest znikoma, to dysproporcja między pozycją drugą a trzecią wynosi już ponad 27 punktów procentowych

Co więcej, choć pierwszych dwóch liderów nie zmieniło swojej pozycji od poprzedniej edycji badania, spośród pozostałych graczy w TOP10, swoje pozycje poprawiły trzy sieci dyskontowe. Dino podskoczyło o 2 miejsca, Netto (mimo minusowej zmiany rok do roku) wskoczyło o dwie pozycje wyżej, natomiast Aldi wdrapało się cztery miejsca wyżej. 

Sprzedaż w dyskontach w 2022 roku

Podczas 12 miesięcy 2022 roku w większości sklepów obserwowano regułę "mniej za więcej". Analiza CMR wykazała, że klienci sieci Lidl zmniejszyli liczbę produktów wkładanych do koszyka średnio o niemal 14%, jednak na zakupy wydawali jednorazowo o 1,5% więcej.

Z kolei w przypadku Biedronki średnia wartość paragonu w Biedronce wzrosła nieznacznie względem 2021 r., jednak liczba opakowań produktów w przeciętnym koszyku zmniejszyła się o 10%.

Inflacja stale pogarsza sytuację finansową Polaków, co z kolei przekłada się na nasze przyzwyczajenia zakupowe. Po pierwsze, zakupy planujemy coraz rozważniej - w 2022 r. z aplikacji mobilnej Listonic korzystało 4,5% więcej użytkowników i powstało 9% więcej list zakupów niż przed rokiem. Po drugie, ceny, które do niedawna odgrywały drugorzędną rolę, znów zaczynają być decydującym czynnikiem. Jak wynika z badań NielsenIQ, we wrześniu 2022 r. już 63% konsumentów deklarowało zakup artykułów spożywczych po najniższych cenach, co stanowi wzrost o 11 p.p. względem poprzedniego roku.

Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic

Foto: mat. prasowe

Reklama