Dane M/platform za pierwszy miesiąc 2022 roku potwierdzają kontynuację trendów, jakie obserwowaliśmy już w ostatnich miesiącach ubiegłego roku. Przeciętny styczniowy koszyk był podobny pod względem wielkości do koszyka sprzed roku, ale jego wartość wzrosła aż o 8,1%. Polski konsument średnio wydał podczas jednej wizyty w sklepie tradycyjnym o 1,98 zł więcej niż przed rokiem.
Za ten sam koszyk w styczniu zapłaciliśmy więcej
W styczniu 2022 odwiedzaliśmy sklepy spożywcze z taką samą częstotliwością jak przed rokiem. Podobny pod względem wielkości był także nasz koszyk zakupowy i zawierał średnio 5,3 produktu. Duże zmiany zachodzą natomiast nieustanne w zakresie wartości tego koszyka, co oczywiście powiązane jest z rosnącymi cenami produktów. Średnia wartość koszyka zakupowego w ostatnim miesiącu była wyższa o 8,1% od wartości koszyka w styczniu 2021 roku, a to z kolei przełożyło się na wzrost obrotów w handlu tradycyjnym o 7,6%.
To też może Cię zainteresować:
Które kategorie częściej pojawiały się na paragonach?
Do wzrostu obrotów w całym kanale przyczyniały się zaś produkty świeże na wagę (mięsa, wędliny, warzywa, owoce, sery itd.), których łączna wartość sprzedaży wzrosła rok do roku o ponad 29%, ale także takie kategorie jak nabiał (+8,0%), alkohole mocne jak whisky, rum, likiery, gin (+7,0%), kawa, herbata i kakao (+2,3%) czy napoje bezalkoholowe (+1,2%).
Natomiast największe spadki odnotowały ponownie największe pod względem wartości sprzedaży kategorie:
- wyroby tytoniowe – spadek sprzedaży o 4,4%,
- wódka o 5,6%,
- piwo o 6,2%,
- słone przekąski o 1,7%.
Jak przyznaje Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform, styczniowe dane nie okazały się niestety zaskoczeniem, jeśli chodzi o ceny w sklepach tradycyjnych.
W stosunku do analogicznego okresu sprzed roku, mogliśmy zaobserwować wysokie wzrosty cen dla ogromnej większości grup produktowych. Ponownie rekordowe wzrosty cen odnotowała kategoria oleje i oliwy (+42,9%). Kilkunastoprocentowe wzrosty cen towarzyszyły kategoriom wódki (+17,7%), alkoholi mocnych jak whisky, rum, gin czy likiery (+12,7%), nabiału (+11,9%) czy żywności suchej (+11,0%).
Źródło: M/platform
Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3660 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.