Unity Group świętuje 25-lecie powstania firmy, a jest to zarazem ćwierćwiecze e-handlu w Polsce. Eksperci firmy, znając branżę od podszewki, przygotowali predykcje dotyczące m.in. obszarów handlu, data, web 3.0 oraz społeczeństwa (pracy) w perspektywach 5, 15 i 25 lat. Co przyniesie przyszłość?
W wymienionych wyżej obszarach eksperci Unity Group przewidują znaczące zmiany. Jakie trendy zdominują rynek? Co czeka nas w najbliższych latach?
Handel przyszłości
„Commerce” – już teraz liczba punktów interakcji z klientem w kanale cyfrowym ciągle rośnie, a za 5 lat ten trend spowoduje, iż organizacje będą musiały przestawić się na model architektury, który obsłuży nie tylko już istniejące, ale również wszystkie przyszłe kanały.
Architektura MACH (microservices, API, cloud, headless) stanie się dominującą wśród firm sprzedających w modelu omnichannel. Za 15 lat sprzedający, chcąc przekonać klienta do zakupu, umożliwią maksymalne testowanie w kanale online. Będziemy mogli rzeczywiście doświadczać produktów zmysłami (zapach, smak, wrażenia dotykowe).
Upowszechniają się technologie internet-senses. W podobnym celu będą wykorzystywane technologie AR i VR, które znajdą szersze zastosowanie. A za 25 lat ok. 75% zakupów w krajach rozwiniętych odbywać się będzie online. Pozostałe 25% będzie także w dużym stopniu zdigitalizowane, powszechne staną się w pełni zautomatyzowane sklepy, w których nie potrzeba ludzkiej obsługi.
Dane, dane i jeszcze raz dane
W obszarze „Data” inteligentne urządzenia i tzw. wearables za 5 lat będą automatycznie zamawiać dopasowane do indywidualnych potrzeb użytkowników produkty codziennego użytku.
Zmiany dot. personalizowania produktów z roku na rok będą się pogłębiać. W perspektywie najbliższych 15 lat sekwencjonowanie DNA będzie znacznie tańsze i powszechne np. dieta i suplementy będą konkretnie dostosowane do osoby. Reklamodawcy, instytucje czy sklepy wykorzystają indywidualne informacje np. o ubraniu, zachowaniu i inne metadane, aby dostosować wyświetlacze do konkretnych osób poruszających się w przestrzeni publicznej.
Za 25 lat natomiast pracownicy będą zarządzani przez sztuczną inteligencję, która będzie pomagała im osiągnąć ich pełny potencjał i się rozwijać, będzie ich wspierała i rozwiązywała ich problemy.
Web 3.0 and beyond
W sekcji „Web 3.0 and beyond” Unity Group przewiduje, że w ciągu 5 lat chmura zostanie uznana dominującym modelem architektury, a jej ewolucja będzie zmierzać w kierunku bycia częścią standardowej infrastruktury jak np. sieć elektryczna.
Co czeka nas za 15 lat? To czas, gdy Metaverse na stałe zagości w mainstreamie (Web 4.0). Właśnie wtedy według ekspertów firmy rozpocznie się wyłanianie prawdziwego wirtualnego świata, a wcześni użytkownicy będą tam spędzać 80% swojego czasu.
Za 25 lat możemy oczekiwać „nowego wymiaru” Internetu, w którym funkcjonować będą nie tylko ludzie żyjący na orbicie Ziemi, ale także autonomiczne maszyny, działające na niezamieszkałych planetach i innych ciałach kosmicznych.
Praca przyszłości
Najbliższe lata spowodują znaczące zmiany także w społeczeństwie, a dotychczasowe rozumienie pracy ulegnie przekształceniu. Do 2027 r. tradycyjna hierarchia i zarządzanie tzw. top down zaczną być postrzegane coraz bardziej negatywnie. Firmy stawiające na wewnętrzną motywację, samodzielność, swobodę działania i inicjatywę u pracowników będą częściej odnosić sukces na rynku. Wzrastająca świadomość tej korelacji jeszcze bardziej przyspieszy wprowadzanie nowych modeli zarządzania.
W perspektywie następnych 15 lat coraz więcej zawodów będzie mogło być wykonywanych przez maszyny. Wywoła to napięcia społeczne i polityczne, które będą łagodzone przez nowe prawodawstwo, chroniące pracowników przed zastąpieniem ich przez sztuczną inteligencję.
Dopiero za 25 lat doczekamy się zmiany definicji i postrzegania pracy. Z jednej strony praca stanie się opcjonalna dla samego utrzymania (z powodu daleko postępującej automatyzacji i wprowadzenia dochodu gwarantowanego), a z drugiej strony mocno wzrośnie znaczenie pracy jako drogi do samorealizacji, sposobu na budowanie relacji międzyludzkich, rozwijania własnych pasji i kreatywności.
Źródło: Unity Group