Piwa bezalkoholowe notują systematyczne wzrosty z roku na rok – w ciągu ostatnich trzech lat ich sprzedaż wzrosła o połowę. Ta pozytywna dynamika została wyhamowana przez pandemię, gorszą pogodę, a także wyższe ceny w segmencie.
Wpływowe 4%
Piwa 0% z roku na rok zyskują na popularności. Szczególnie dynamicznie kategoria rozwijała się w ostatnich trzech latach. Ta tendencja pozwoliła osiągnąć w 2021 roku 4% wolumenu sprzedaży piwa. To istotny wynik mając na względzie dość „młody wiek” tej kategorii.
Ekspertka dodaje, że w 2021 roku mogliśmy znaleźć w sklepach małoformatowych aż 20 wariantów piw bez zawartości alkoholu. W tym momencie kategoria jest trzecim największym segmentem w całej kategorii jeśli chodzi o sprzedaż. Wyprzedzają je tylko lagery oraz piwa mocne. Pod względem szerokości asortymentu zajmują natomiast drugie miejsce po lagerach.
Jak wybiera klient?
W segmencie piw bezalkoholowych nastąpił tak dynamiczny rozwój, że w roku 2020 osiągnęły większą sprzedaż niż warianty smakowe. Jak wygląda segment w porównaniu do innych kategorii? Jak tłumaczy Joanna Tsuman – możemy zauważyć, że wartość sprzedaży segmentu jest już zbliżona do napojów gazowanych o małych pojemnościach do 500 ml. Co ciekawe, jest ona wyższa niż np. herbat mrożonych czy tzw. wód smakowych.
Inaczej ta zależność wygląda ze względu na liczbę transakcji. Piwa bezalkoholowe pojawiają się na paragonach dwukrotnie rzadziej niż napoje gazowane w małych pojemnościach. Z kolei po piwa 0% przychodzi więcej klientów niż po tzw. wody smakowe czy herbaty mrożone. Wynika to z różnych cen tych towarów.
Rośnie liczba klientów piwa bezalkoholowego – średnio 1 na 50 osób odwiedzających sklep sięga po wyrób z tej kategorii. Konsumenci kupują też przy okazji wizyty w sklepie coraz więcej sztuk tego trunku. W szczególności widoczne jest to w wynikach za 2020 rok – tutaj duże znaczenie miała sytuacja pandemiczna i rzadsze wizyty w placówkach handlowych.
Rosnące wydatki na kategorię
Polacy też zdecydowanie więcej wydają na kategorię piw bezalkoholowych. Ja jedną butelkę wydają średnio ponad 4 zł. Takie ceny dotyczą ok 1/3 kupowanych produktów z kategorii. Jeszcze kilka lat temu kwota ta sięgała 3,50 zł.
Ulubione warianty
Segment piwa bezalkoholowego jest bardzo różnorodny – producenci cały czas pracują nad nowymi propozycjami. Z danych paragonowych wynika, że konsumenci zdecydowanie najczęściej sięgają po warianty smakowe, w jednej placówce znajdziemy nawet kilkanaście rodzajów takich piw. Zdecydowanie najsłabiej rotują specjalności, które póki co są niszową częścią kategorii.
Wśród smakowych produktów nie wszystkie rotują w jednakowym stopniu. Polacy mają swoje ulubione warianty. Wśród piw bezalkoholowych najchętniej kupowane są te o smaku cytryny, limonki, grapefruita i inne cytrusowe pozycje. Bardzo prężnie rozwija się segment egzotycznych wariantów, jak mango czy marakuja. Zdecydowanie rzadziej natomiast wybierane są nasze lokalne smaki – jabłko, gruszka czy owoce leśne.