Truskawki poza sezonem. Jak odróżnić polskie owoce od importowanych?

Truskawki poza sezonem. Jak odróżnić polskie owoce od importowanych?

Jemy coraz więcej truskawek poza ich polskim sezonem. Konsumpcję deklaruje już co czwarty Polak. Kobiety robią to znacznie częściej niż mężczyźni. Przed nami jednak dzień, w którym Panowie kupią truskawek zdecydowanie więcej – walentynki.

Żaden owoc nie cieszy się tak wielkim zainteresowaniem poza polskim sezonem jak truskawki. Ich konsumpcję deklaruje już 25% Polaków. Konsumpcja truskawek poza sezonem rośnie. Porównując podobne badania Kantar sprzed 2 lat obserwujemy wzrost o 2 punkty procentowe.

Truskawki poza sezonem

Sieci oferują truskawki przez okrągły rok. Polskie truskawki ciągle kojarzymy z czerwcem, choć polski sezon zaczyna się już w kwietniu, a kończy nierzadko w listopadzie. W maju na rynku dominować będą już polskie truskawki z upraw tunelowych, w kwietniu ich smak przypomną nam owoce ze szklarni. Polskie truskawki wiosenne uprawiane w szklarniach mają smak tych polowych, będą też intensywnie pachnieć. Jak rozpoznać polską truskawkę jeszcze przed jej spróbowaniem? Szypułka prawdę nam powie. Jej szypułka jest świeża, soczyście zielona, sztywna i delikatnie odstaje od owocu.

Warto wiedzieć, że w zglobalizowanym świecie, nasze truskawki, uprawiane w strefie klimatu umiarkowanego, są uznawane za wyjątkowo smaczne. Będziemy się nimi rozkoszować już wczesną wiosną.

Które gatunki jemy najchętniej przez cały rok?

Wśród owoców jagodowych, poza truskawką, całoroczna konsumpcja jest charakterystyczna dla malin (13%) i borówki (12%). Co 8 Polak je borówki praktycznie przez cały rok.

Polacy są coraz bardziej świadomi znaczenia konsumpcji owoców i warzyw w budowaniu odporności i regeneracji. Coraz powszechniejsza jest wiedza, że owoce, warzywa i ich przetwory są podstawą zdrowego odżywania, niezastąpionym źródłem antyoksydantów, witamin, związków, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie, są nawet naturalnymi antybiotykami.

Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar

Tylko co piąty badany (20%) nie je owoców i warzyw sezonowych poza sezonem. Częściej stwierdzają tak mężczyźni (24%, kobiety 16%) i osoby z wykształceniem podstawowym (31%, z wyższym 12%). Według badań Kantar, w porównaniu do 2019 roku nieznacznie wzrosła liczba osób, które deklarują, że nie jedzą warzyw i owoców poza ich polskim sezonem.

Generalnie chcemy spożywać więcej tego co sezonowe i lokalne, ale nie zawsze potrafimy się oprzeć. Podobnie jak z walentynkami. Kiedyś pisaliśmy listy, potem walentynki stały się okazją do obdarowywania się drobnymi upominkami. Obecnie 14 lutego chyba najpopularniejszym jest kupowanie truskawek. W specjalnych opakowaniach są one dostępne w wielu sieciach. Nie tylko w Polsce.


 

Źródło: Kantar, INSPIRE smarter branding, KZGPOiW, Core Team

Badania realizowane są przez Kantar dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIREsmarter brandingi pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zadanie finansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

 

 

Reklama