Katastrofalna odwiedzalność centrów handlowych. Tak źle jeszcze nie było

Katastrofalna odwiedzalność centrów handlowych. Tak źle jeszcze nie było

Początek handlowego roku 2022 dla przedsiębiorców w centrach handlowych jest dramatyczny. Odwiedzalność oraz obroty sklepów zlokalizowanych w galeriach nie były tak niskie od czasu kwietniowego lockdownu – informuje ZPPHiU. Centra handlowe wciąż nie znalazły sposobu na przekonanie klientów, że warto znowu robić zakupy jak w czasach przed pandemią.

Pandemia zdecydowanie uderzyła w centra handlowe. ZPPHiU o trudnej sytuacji alarmował już w listopadzie, gdy wyniki odwiedzalności wskazały, że do wielu galerii handlowych nie wróciła ponad połowa klientów. Sytuacja nie poprawiła się nawet podczas Black Friday słynącego z tłumów klientów w sklepach. W tym czasie spadki odwiedzalności wahały się między 35 a 42% poniżej poziomu przed pandemią.

Tak źle jeszcze nie było...

ZPPHiU monitoruje odwiedzalność w centrach handlowych na terenie całego kraju, korzystając z raportów Proxi.cloud i danych pozyskanych od członków. Jak wskazuje Związek, trudno porównywać dane zbierane dzisiaj, gdy handel jest otwarty do okresu całkowitego wstrzymania sprzedaży w sklepach w galeriach. Mimo wszystko wykazują one jasno, że tak źle jeszcze nie było a koszty funkcjonowania drastycznie wzrosły.

Zarząd Związku alarmuje: "Wyniki stycznia są depresyjne. To był bardzo słaby miesiąc dla znaczącej większości firm zrzeszonych w ZPPHiU". 

Odnosząc się do stycznia 2020 średni spadek liczby wizyt w galeriach w całej Polsce wyniósł -54% a spadek liczby indywidualnych klientów to -52%. Oczywistą konsekwencją jest spadek obrotów i rentowności utrzymywania placówek w centrach handlowych. Przy dynamicznym wzroście kosztów prowadzenia biznesu i wywindowanych kosztach stałych, którymi obarczani jesteśmy ciągle przez udostępniających przestrzeń handlową, wiele lokalizacji traci sens biznesowy.

Zarząd ZPPHiU

Szczyt piątej fali koronawirusa powoduje utrwalenie zmian w obszarze zwyczajów konsumenckich. Klienci centrów handlowych wracają do nich prawie wyłącznie po konkretne celowane zakupy, ograniczając tym samym czas spędzany w przestrzeniach handlowych do minimum. Często jest to wizyta wyłącznie w celu odebrania przesyłki zamówionej online czyli będącą wynikiem bezpośrednich działań firm handlowych.


Źródło: ZPPHiU

 

Reklama