Technologie nie mogą być tworzone w oderwaniu od potrzeb i oczekiwań konsumentów, którzy mają z nich korzystać. Może to doprowadzić nie tylko do straty zysków, ale często nawet plajty całej inwestycji, czy nawet całej firmy.
Waga ciągłej analizy
Praca z innowacjami obarczona jest potrzebą ciągłych badań. Tylko w ten sposób można utrzymać status niezawodnego dostawcy nowatorskich rozwiązań. Nie możemy się opierać na raz dokonanej analizie.
Pandemia, zmiany klimatyczne, albo choćby zmiany podatkowe czy inflacja mają niebagatelny wpływ na to, czego potrzebuje klient. Skoro technologia ma służyć człowiekowi to w dobie zmian, które w tej chwili są przyspieszone, musimy zrozumieć konsumenta, bo zaczyna się on zachowywać inaczej niż wcześniej i wraz z tym ewoluują jego potrzeby i oczekiwania.
Kiedy klient mówi: „sprawdzam”
Eksperci, którzy brali udział w drugim panelu podczas Innovation Day 2021 uważają, że wybór kanału sprzedaży (czy online czy offline) nie ma tak dużego znaczenia, bo kluczowym momentem w procesie zakupowym jest ten spotkania konsumenta z innowacją. Łukasz Miczek z Perfect Data podkreśla, że konsument kupujący zarówno online jak i offline to niejednokrotnie dokładnie ta sama osoba.
Praca nad innowacyjnymi rozwiązaniami nie kończy się po wprowadzeniu ich do przestrzeni rynkowej. Nawet jeśli konsumenci je przyjmą i ocenią za pomocne, przed producentem stoi wyzwanie utrzymania uwagi konsumenta. Zmiany rynkowe czy choćby pandemia spowodowały, że konsumenci zmienili swoje oczekiwania i system wartości. Znacznie częściej przykładamy wagę do bezpieczeństwa i zdrowia. Nie znaczy to, że innowacja, która wcześniej podbiła serca swoich odbiorców, wciąż ma racje bytu. Analizując zmiany często wystarczy, by dostawca rozwiązania wprowadził niewielkie modyfikacje wpisujące się w aktualne trendy.
Niezbędne technologie
Podczas drugiego panelu pt. "Kiedy innowacja zaczyna swoje technologiczne życie?" odbywającego się podczas Innovation Day 2021 ekspert podkreślił, że inteligentna półka daje podgląd 24 godziny na dobę o tym jaki jest zapas magazynowy, jaka jest sprzedaż, ale też zapisuje wszystkie interakcje. Informacja o tym, że nastąpiła transakcja jest bardzo ważna jednak możemy analizować więcej danych. Przykładem takich danych są: jak często klient rozważa zakup produktu, jak często podnosi produkt z półki, odkłada go i co finalnie rzeczywiście trafia do koszyka. Aby takie dane gromadzić, potrzebna jest technologia, która pozwala wejść głębiej, czyli inteligentna półka.
W online mam wszelkie informacje na temat produktu, który chcemy kupić. Jednym kliknięciem możemy dowiedzieć się wszystkiego na jego temat: skład, produkcja, konkurencja, cena – wszystko. W sklepie stacjonarnym informacji jest mniej.
Innowacje przyszłości
Dziś, nowa technologia coraz częściej towarzyszy nam podczas procesu zakupowego. Łukasz Miczek podczas Innovation Day 2021 podkreślił, że mamy dostęp do najnowszych rozwiązań technologinczych takich jak wykorzystanie hologramu do uzyskiwania informacji w sklepie spożywczym. Jak dodał, jest to dopiero początek szybkiego rozowju technologicznego w handlu. A zmiany będą zachodzić przez kolejne lata.