Przedsiębiorcy częściej niż sprzedają, kupują online – wskazują wyniki raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Blisko co trzeci zakup firmowy (MŚP) odbywa się przez Internet. Najczęściej na ten kanał decydują się młodsi przedsiębiorcy.
- 33% firmowych zakupów w mikro, małych i średnich firmach odbywa się przez Internet.
- 46% badanych szacuje, że w perspektywie 5 lat udział produktów nabywanych online przez firmy wzrośnie o 31-50%.
- Według prognoz, na przestrzeni 5 lat mocno wzrośnie liczba starszych przedsiębiorców, którzy będą robić firmowe zakupy online.
Przeciętnie mikro, małe i średnie firmy robią 33% zakupów przez Internet – wynika z danych EFL. Z jednej strony są podmioty, które wciąż zdecydowanie częściej wybierają się na tradycyjne zakupy – 11% firm kupuje online tylko do 10% potrzebnych rzeczy. Z drugiej, co piąta robi ponad 40% zakupów w sieci.
Firmowych zakupów online będzie coraz więcej
W perspektywie kolejnych lat, pozycja internetowych zakupów jeszcze bardziej się umocni. Prawie połowa badanych (46%) szacuje, że udział produktów nabywanych online dla firmy wzrośnie o 31-50% w perspektywie 5 lat.
Przeczytaj też:
Co ciekawe, jak wynika z raportu udział zakupów online dla firm będzie rosnąć w przyszłości wraz ze wzrostem wielkości firmy. Ponad połowa badanych (57%) ze średnich przedsiębiorstw twierdzi, że za 5 lat udział zakupów online wzrośnie o 31-50%. Mikro podmiotów o takiej opinii jest zdecydowanie mniej (37%)
Najczęściej kupują młodzi przedsiębiorcy. Choć największy potencjał wzrostu mają starsi
Widać tutaj pewne różnice pokoleniowe. Znacznie częściej za pan brat z zakupami online są młodsi przedsiębiorcy. 4 na 10 przedstawicieli Zetek (urodzeni w latach 1995-2010) robi od 41 do 70% takich zakupów, podczas gdy 4 na 10 reprezentantów pokolenia BB (urodzeni w latach 1946-1964) – od 21% do 30%.
To może Cię zainteresować:
Jednak największej dynamiki wzrostu spodziewają się pokolenia Y (urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku) oraz BB – odpowiednio 60% i 51% zapytanych szacuje wzrost na poziomie 31%-50%. Najmłodsi przedsiębiorcy już są mocno zaangażowani w zakupy online i prawdopodobnie dlatego ich odpowiedzi są najbardziej zróżnicowane.
Co druga polska firma dokonała zakupu na Allegro w 2020 roku
Jak komentuje Dagmara Brzezińska, Commercial Category Management Director w Allegro, w 2020 roku co druga polska firma dokonała przynajmniej jednego zakupu na platformie Allegro. Jak wylicza, tylko w ubiegłym roku wartość handlu online w kategorii zakupów firmowych wyniosła w Polsce ponad 340 mld zł. Na tej podstawie Allegro podjęło decyzję o stworzeniu Allegro Biznes.
Źródło: EFL