Polacy lubią zakupy online, ale tylko w polskich sklepach

Polacy lubią zakupy online, ale tylko w polskich sklepach

Mimo że przez internet kupujemy coraz częściej, to w zdecydowanej większości decydujemy się na polskie sklepy online –  wynika z najnowszego badania banku Santander poświęconego e-commerce „Polacy na e-zakupach 2021”. Aż 53% nigdy nie zrobiło zakupów w zagranicznym sklepie internetowym.

Zakupy w e-commerce robi już niemal 80% Polaków, choć jedynie co szóstemu konsumentowi zdarzyło się zrobić zakupy w zagranicznym, europejskim e-sklepie. Większą popularnością cieszyły się jednak zakupy w sklepach poza Europą. np. popularny Aliexpress (29,7%). Kupowanie w ten sposób jest jednak domeną osób pochodzących z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców i młodych między 18 a 29 rokiem życia.

Zagraniczne zakupy online domeną młodszych

Zainteresowanie zagranicznym e-commerce spada w starszych grupach wiekowych, zwłaszcza wśród seniorów. Nigdy nie robiło tam zakupów aż 74% osób po 60-tym roku życia i 86% ankietowanych po 70-tce. Badanie pokazało również, że e-sklepami ulokowanymi poza Polską rzadziej interesują się też mieszkańcy wsi i małych miast do 50 tys. mieszkańców. Być może powodem jest przywiązanie do zakupów w lokalnych, nielicznych sklepach i mniejsze potrzeby konsumpcyjne. Natomiast w  pokoleniu dzisiejszych seniorów nie bez znaczenia może też być bariera językowa.

Powód? Brak takiej potrzeby, ale też cena

Ankietowani zapytani o to, dlaczego rzadko lub w ogóle nie robią zakupów w zagranicznych sklepach najczęściej odpowiadają, że nie czują takiej potrzeby (59,2%). Natomiast dyskomfort wywołany brakiem możliwości wyboru rodzimego języka na obcej witrynie przeszkadza jedynie ok. 7% Polaków. Jak wynika z zebranych przez nas danych, częściej obawiamy się tego, że idący z daleka produkt może nie zostać dostarczony (12,4%). Nieliczny odsetek zwraca też uwagę na wysokie koszty dostawy (5%).

Wpływ na brak zainteresowania badanych kupowaniem online za granicą mogą mieć również osobiste preferencje odnośnie wyboru sklepu internetowego, choćby cena produktów, która jest rozstrzygającym kryterium dla więcej niż połowy respondentów. Na kolejnych miejscach znalazły się zaufanie do danego e-sklepu (13%) oraz krótki czas dostawy (10%), co również może przełożyć się na brak chęci do zakupów zagranicznych, które często pojawiają się u klienta wiele miesięcy po złożeniu zamówienia.


Źródło: Santander Consumer Bank

Reklama