W styczniu br. nastroje konsumenckie uległy pogorszeniu w stosunku do poprzedniego miesiąca. Dotyczy to zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów. To już czwarty miesiąc z rzędu, w którym odnotowano spadek. Jak podaje GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wyniósł -29,2, co oznacza wynik o blisko 2 p.p. niższy w stosunku do grudnia ub.r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu br. wyniósł -29,2. Tak niskiego wyniku nie odnotowano od listopada 2020 roku. W porównaniu rok do roku, wskaźnik okazał się niższy o 4,1 p.p.
Spośród składowych pogorszyły się:
- ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 4,9 p.p.),
- ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 4,5 p.p.),
- ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego ( spadek o 0,7 p.p.),
- ocena obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 0,5 p.p.).
Jedyną wartością ze wzrostem jest ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 1,3 p.p.).
Konsumenci nie mają złudzeń co do przyszłości
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, który opisuje oczekiwane tendencje konsumpcji indywidualnej w najbliższych miesiącach, spadł o 3,8 p.p. w stosunku do grudnia 2021 roku, wynosząc -23,5. Podobnie jak w przypadku bieżącego wskaźnika, największe spadki odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i ekonomicznej całego kraju (spadki kolejno o 4,9 p.p. oraz 4,5 p.p.).
Wskaźnik ufności konsumenckiej może przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 03-13.01.2022 r. przeprowadzono metodą wywiadu telefonicznego 1153 wywiady.