W 2020 r. w Europie przybyło 15 milionów nowych e-nabywców, wśród których coraz liczniejszą grupę stanowią przedstawiciele pokolenia Silver. Badania pokazują, że w trakcie pandemii zainteresowanie zakupami w sieci w tej grupie wzrosło o 12%. Dla sprzedawców internetowych to sygnał, że czas dostosować ofertę i proces zakupowych do nowej, rosnącej kategorii kupujących.
Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego osoby po 60. roku życia stanowią dziś ok. 25% populacji, a do 2050 liczba ta ma zwiększyć się do 40%. W związku z tym coraz więcej w kontekście rozwoju poszczególnych kanałów sprzedaży mówi się o rosnącej roli pokolenia Silver, czyli osób 55+.
Dojrzałe pokolenie coraz chętniej korzysta z Internetu
Już 39% użytkowników w wieku 55-64 lat ma konto w social mediach, a 94% deklaruje, że korzysta z bankowości elektronicznej. Według Geniusa osoby po 50. roku życia potrafią spędzić w sieci nawet do 4 godzin dziennie. Zmieniająca się struktura wiekowa polskiego społeczeństwa wpływa także na rynek handlu elektronicznego.
Priorytetem wygoda i bezpieczeństwo
Dla dojrzałych klientów e-sklepów podczas zakupów istotne jest zaufanie do sprzedawcy oraz bezpieczna forma doręczenia zamówionych towarów. Proces zakupowy musi być łatwy i wygodny. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021” przy wyborze sklepu internetowego 79% przedstawicieli pokolenia Silver sprawdza czy sprzedawca jest firmą odpowiedzialną, a 92% czyta opinie innych klientów na jej temat. Ponadto ogromne znaczenie ma dla nich także bezpieczeństwo danych – zwraca na to uwagę 65% e-seniorów.
Jak zakupy to... przez Internet
Z analizy portalu Ceneo.pl wynika, że najbardziej aktywnymi klientami e-sklepów w grupie 65+ są kobiety. Panie najchętniej w internecie kupują torebki, odzież, kosmetyki, perfumy, książki i smartfony. Rosnącą popularnością cieszą się również zakupy AGD oraz RTV. Chętnie kupują też w ten sposób prezenty.
Przeczytaj też:
Jak pokazują badania Kantar oraz Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej aż 62% seniorów spędza czas w Internecie na poszukiwaniu informacji o markach, a 65% przed zakupem, porównuje produkty, szukając dla siebie dogodnej oferty. Potwierdzają to również badania e-Izby „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021”, które mówią, że 61% reprezentantów pokolenia Silver szuka w Internecie inspiracji zakupowych.
Jak stworzyć ofertę w e-commerce dla pokolenia Silver?
Osoby po 55. roku życia oczekują, że otrzymają zamówiony w sieci towar szybko, bezpiecznie oraz pod same drzwi. Choć punkty odbioru paczek cieszą się ogromną popularnością, to aż 92% reprezentantów tej grupy wiekowej preferuje doręczenia do domu przez kuriera. Jako osoby z bogatym doświadczeniem życiowym decyzje zakupowe podejmują z rozwagą i ostrożnością. Wybierają te same produkty, które nabywali w sklepach stacjonarnych.
To może Cię zainteresować:
Jak wynika z raportu e-Izby „Odpowiedzialny e-commerce 2021, aż 67% uważa, że na dokonywanie świadomych zakupów najbardziej wpływa szczegółowy i wyczerpujący opis produktów, co jest ważną wskazówką dla e-commerce pod kątem tworzenia oferty dla dojrzałych konsumentów.
Statystyki i wyniki badań jasno wskazują, że rosnąca liczba seniorów, nie tylko w Polsce, może znacząco wpłynąć na rynek handlu elektronicznego. Zwiększająca się świadomość technologiczna daje ogrom nowych możliwości marketingowych kierowanych specjalnie do tej grupy docelowej. Sklepy internetowe i marketplace’y powinny poważnie rozważyć w strategii marketingowej i sprzedażowej skuteczne dotarcie i odpowiednią obsługę e-seniora.
Źródło: inf. prasowa