PRCH: Wprowadzanie lockdownów powinno być ostatecznością

PRCH: Wprowadzanie lockdownów powinno być ostatecznością

Już w najbliższych dniach poznamy decyzję Ministerstwa Zdrowia dotyczącą kolejnych obostrzeń. A te dotyczyć mogą również galerii handlowych. W nawiązaniu do tych zapowiedzi Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) podkreśla, że branża centrów handlowych była i jest przygotowana do obsługiwania klientów w najwyższym rygorze sanitarnym i tak działa od początku pandemii.

3 grudnia br. minister Adam Niedzielski w RMF FM zdradził, że rząd rozważa wprowadzenie nowych ograniczeń. Decyzja wynika z wciąż rosnącej liczby nowych zakażeń przy zapełnieniu około 20 tys. łóżek w szpitalach. O przedłużeniu obecnych obostrzeń bądź wprowadzeniu nowych resort ma poinformować już w środę lub piątek. 

Centra handlowe w najwyższym rygorze sanitarnym

Środki bezpieczeństwa zastosowane w galeriach handlowych są zgodne z zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii – zaznacza w swoim oświadczeniu PRCH. W obiektach handlowych wdrożono także wytyczne WHO oraz Safe Shopping Centres – międzynarodowej organizacji certyfikującej bezpieczeństwo w punktach handlowych.

Na tle innych krajów europejskich polskie regulacje sanitarne stosowane w centrach handlowych są jednymi z najbardziej rygorystycznych. Obiekty handlowe poddawane są także regularnym kontrolom policji i sanepidu.

PRCH apeluje o ostrożność przy wprowadzania lockdownów

Organizacja w swoim oświadczeniu podkreśla, że wprowadzenie lockdownów powinno być ostatecznością. Szczególnie z powodu dotkliwości rystrykcji dla osób zaszczepionych. W przypadku branży centrów handlowych potencjalny lockdown będzie skutkować redukcją zatrudnienia, niemożnością regulowania zobowiązań wobec banków wynikającą z wprowadzonych ustawowo regulacji czynszowych (art. 15ze1 ustawy covidowej), a nawet upadłością centrów handlowych i najsłabszych najemców – wymienia PRCH. Do wykorzystania pozostają ciągle inne środki, takie jak intensyfikacja szczepień czy niewprowadzanie ograniczeń dla zaszczepionych.

Przeczytaj też:

Jak dodaje PRCH, zamknięcia sklepów w galeriach nie przekładały się bezpośrednio na obniżenie liczby zachorowań. Przed rokiem nawet przedstawiciele rządu potwierdzili, że obiekty handlowe nie sprzyjają transmisji wirusa. Faktem jest jednak, że w czasie pandemii centra handlowe zapewniają zaspokojenie najwazniejszych potrzeb zakupowych.

PRCH: "Podkreślamy, że centra handlowe są jednymi z najbezpieczniejszych obiektów w przestrzeni publicznej"

Polska Rada Centrów Handlowych zaznacza, że galerie handlowe są przygotowane do przyjmowania klientów w najwyższym rygorze sanitarnym. Na każdym etapie wizyty w centrum handlowym systemy informacyjne o konieczności przestrzegania zasady DDM – zachowania dystansu, stosowania dezynfekcji i noszeniu maseczek. Przy wejściach znajdują się dysponsery ze środkami do dezynfekcji, dostępne są też bezpłatne maseczki. Zwiększono częstotliwość dezynfekcji, a liczba osób przebywających na terenie obiektu jest monitorowana w czasie rzeczywistym.

To też może Cię zainteresować:

Jednocześnie branża centrów handlowych prowadzi wiele akcji promujących noszenie maseczek i szczepienia, jako najlepszych sposobów ograniczania pandemii. W centrach handlowych działa obecnie ponad 120 punktów szczepień, z których chętnie korzystają Polacy.

Decyzje o lockdownach przynoszą odwrotny skutek

Dane nt. odwiedzalności centrów handlowych pokazują, że decyzje rządu o częściowym zamykaniu i otwieraniu obiektów handlowych wywołują nagłe, niepotrzebne przyrosty odwiedzalności. Stabilne, nieograniczone działanie, przy jednoczesnym respektowaniu obowiązujących zasad bezpieczeństwa, umożliwia realizację potrzeb zakupowych w bezpiecznych warunkach.

Apelujemy do rządu o dogłębne przeanalizowanie konsekwencji wprowadzenia nowych ograniczeń dla gospodarki oraz branży centrów handlowych i wprowadzenie takich regulacji, które ograniczając epidemię, jednocześnie nie spowodują katastrofalnych skutków gospodarczych.

Polska Rada Centrów Handlowych

Źródło: PRCH

Reklama