Kaufland z olbrzymią karą od UOKiK. Sieć zapłaci 140 mln zł kary?

Kaufland z olbrzymią karą od UOKiK. Sieć zapłaci 140 mln zł kary?

Kaufland łamał prawa konsumenta i ochrony konkurencji – wynika z decyzji Tomasza Chróstnego, prezesa UOKiK. Urząd nałożył na sieć karę w wysokości blisko 140 mln zł.

Pod koniec grudnia 2021 roku UOKiK wydał dwie decyzje w sprawie spółki Kaufland Polska Markety. Pierwsza z nich dotyczy nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej. Jak się okazuje, sieć wymagała od dostawców obniżenia cen produktów już po ich sprzedaży. Z kolei druga decyzja dotyczy wprowadzania konsumentów w błąd co do kraju pochodzenia warzyw.

To jest ważne:

Blisko 124 mln zł kary dla Kaufland za nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej

Pierwsza decyzja prezesa UOKiK dotyczy relacji spółki z dostawcami produktów rolnych i spożywczych. Jak wskazała kontrola, przedsiębiorca ustalał warunki współpracy z niektórymi z nich już po rozpoczęciu danego roku. A w nowym kontrakcie często wprowadzał nowe dodatkowe rabaty lub podwyższał wysokość dotychczasowych. W rezultacie dostawcy musieli płacić wyrównanie z tego tytułu.

Praktyka dotycząca negocjacji umowy po rozpoczęciu roku dotyczyła ponad 800 kontrahentów w latach 2018-2020, z czego 72 musiało zapłacić niekorzystne dla siebie wyrównanie na łączną kwotę blisko 37 mln zł.

Zasady współpracy sieci handlowej z dostawcami, w tym warunki rabatowania, powinny być jasno określone i znane stronom przed podpisaniem umowy. Tymczasem kontrahenci spółki Kaufland Polska Markety nie mieli pewności, jakie otrzymają wynagrodzenie z tytułu dostaw i czy wynegocjowana wcześniej cena nie zostanie obniżona.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Ponadto spółka pobierała od niektórych dostawców dodatkowe rabaty, które nie były przewidziane w umowie. Kontrahent sieci handlowej nie wiedział zatem, kiedy zażąda się od niego udzielenia tego rabatu, ani w jakiej będzie on wysokości. Nieuczciwe rabaty zostały uzyskane od 176 dostawców na łączna kwotę ponad 30 mln zł.

Jak dodaje prezes UOKiK, najczęściej poszkodowanymi okazywały się małe i średnie przedsiębiorstwa, gospodarstwa rolne i grupy producentów. Były to m.in. zakłady mięsne, spółdzielnie mleczarskie, producenci słodyczy, piekarnie, przetwórcy owoców i warzyw, ryb, producenci napojów, przekąsek, czy produktów zbożowych.

Wprowadzanie konsumentów w błąd będzie kosztowało Kaufland ponad 13 mln zł

Wedle drugiej decyzji UOKiK, na Kaufland nałożona została kara w wysokości 13,2 mln zł za błędne oznaczkowanie warzyw krajem pochodzenia. W sklepach sieci wielokrotnie dochodziło do sytuacji, w których na wywieszkach warzyw przekazywane były nieprawdziwe informacje na temat ich pochodzenia geograficznego – wykazały kontrole Inspekcji Handlowej.

Po porównaniu danych ze sklepowych wywieszek z tymi na opakowaniach zbiorczych lub jednostkowych oraz w dokumentach dostawy okazywało się, że nie są one spójne. Przykładowo, marchew w sklepie w Kaliszu miała pochodzić z Polski, jak wynikało z wywieszki, a na opakowaniu zbiorczym widniała Holandia; w placówce w Brzegu ziemniaki, zgodnie z wywieszką, miały być z Polski, a na opakowaniu zbiorczym – z Niemiec.

Prawo do informacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta. Jednocześnie informacje o produktach muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia dla konsumentów, a ponadto nie mogą w jakikolwiek sposób wprowadzać w błąd. Kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły, że w sklepach sieci Kaufland regularnie konsument dostawał mylne informacje o tym skąd pochodzą warzywa, co wpływało na jego decyzje zakupowe.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Obie decyzje nie są prawomocne. Co za tym idzie, spółka może odwoływać się od nich do sądu. 

Reklama