Wyższa stawka akcyzy na alkohol - co musisz wiedzieć

Wyższa stawka akcyzy na alkohol - co musisz wiedzieć

Stawka akcyzy na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie od 1 stycznia 2022 roku wzrasta o 10%. Na tym się jednak nie skończy. Według przyjętej nowelizacji ustawy, podatek akcyzowy będzie podnoszony każdego roku, aż do 2027 roku.

Akcyza na alkohol – co się zmienia?

Producentów alkoholi przez kolejne lata obowiązywać będzie tzw. "mapa drogowa", czyli harmonogram, który zakłada coroczne podnoszenie stawki o 5% przez 5 następnych lat. Wskutek planowanego podatku wódka będzie kosztowała nawet 50 zł – informował Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

To może Cię zainteresować:

To efekt przyjętej w grudniu 2021 roku nowelizacji przepisów akcyzowych. Zgodnie ze zmianami, 1 stycznia 2022 o 10% wzrosła stawka akcyzy na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie (z wyłączeniem cydru i perry). Kolejna, tym razem 5%, podwyżka akcyzy miała miejsce w styczniu 2023 roku. O tyle będzie wzrastać stawka każdego roku, aż do 2027.

Konsumenci odczują wzrost akcyzy przy półce sklepowej

Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy zwraca uwagę na to, że nie jest to pierwsza podwyżka, która uderza w branżę.

Projekt nowelizacji ustawy akcyzowej zakłada 10% podwyżkę w 2022 roku oraz kroczące, 5% podwyżki akcyzy w kolejnych latach. Dokładając do tego fakt, że w zeszłym roku mieliśmy już podwyżkę akcyzy na wyroby spirytusowe o 10% oraz dodatkowy podatek od małych formatów, to w sumie ten skumulowany wzrost sięgnie kilkudziesięciu procent.

Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy

Jak informuje Magdalena Zielińska, jeśli chodzi o wpływ tej podwyżki na cenę wina na półce sklepowej, to trzeba spojrzeć na sprawę kompleksowo.

W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia ze znacznymi wzrostami kosztów produkcji takimi jak: koszty energii, opakowań czy te związane z zatrudnieniem pracowników. W związku z tym wzrost akcyzy będzie kolejną składową tych podwyżek. Wzrośnie marża na kolejnych etapach całego łańcucha dystrybucyjnego. W efekcie przedsiębiorcy działający w branży winiarskiej spodziewają się że cena wina z segmentu do 20 zł wzrośnie w przyszłym roku o ok. 1,5 zł.

Magdalena Zielińska, Prezes Zarządu, Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa

Również branża spirytusowa podkreśla, że wyższe koszty produkcji są dla niej coraz mocniej odczuwalne, a dodatkowy wzrost akcyzy najsilniej odczują konsumenci.

Biorąc pod uwagę lawinowo rosnące koszty dla producentów – w tym koszty materiałów, zbóż, spirytusu, butelek i tu można by wymieniać jeszcze bardzo długo – pod koniec tej mapy drogowej półlitrowa butelka wódki będzie kosztować nawet 50 zł. Z punktu widzenia konkurencyjności jest to fatalna informacja dla branży.

Krzysztof Kouyoumdjian, dyrektor ds. relacji zewnętrznych w CEDC International

W sprawie akcyzy wypowiadała się już Katarzyna Lubnauer, zarzucając pomysłodawcom ustawy ukrywanie przed opinią publiczną prawdziwych powodów wprowadzenia wyższej stawki daniny.

Ulga dla polskich producentów

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Finansów, 28 grudnia 2021 roku Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym dzięki czemu drobni, niezależni producenci napojów alkoholowych płacić będą od swoich wyrobów o połowę niższą akcyzę. Zapisy nowelizacji dotyczą:

  • małych producentów wina,
  • małych producentów napojów fermentowanych (np. małych producentów win owocowych, cydrów),
  • małych producentów wyrobów pośrednich (w tym małych producentów wyrobów alkoholizowanych, np. miodów pitnych półtoraków i dwójniaków).

Ponadto 50 proc. podstawowej stawki akcyzy zapłacą gorzelnie należące do producentów owoców produkujące alkohol etylowy z owoców dostarczonych im przez sadowników. Roczny limit w takim przypadku określony na 30 litrów czystego alkoholu będzie dotyczył producenta owoców i osób z nim zamieszkujących, pod warunkiem przeznaczenia alkoholu wyłącznie do konsumpcji własnej.

Ministerstwo FInansów
Reklama