Kategoria chałwy, mimo iż jest niszowym rynkiem, zyskała na polskim rynku szerokie grono fanów. Jak się okazuje, nasz polski wyrób jest ceniony na całym świecie – w tym również w Grecji, która słynie z tego słodkiego przysmaku.
Polski produkt za granicą
Unitop – producent chałwy i sezamków – to firma znana nie tylko w Polsce, ale właśnie w szczególności za granicą. Ponad 50% działalności to eksport.
Na zagranicznym rynku Unitop oferuje nieco inne produkty. Oprócz chałwy i sezamków konsumenci mogą kupić też krówki z logo firmy.
Krajowy rynek
Unitop dba również o polski rynek. W naszym kraju jest jednym z głównych producentów chałwy oraz sezamków.
Trendy i mody
Zmieniające się przyzwyczajenia konsumenckie dotknęły równie rynek chałwy. Jak podkreśla prezes Moczulski – pandemia miała na nie duży wpływ, ponieważ przyspieszyła i wzmocniła zmiany, które się dokonywały na rynku.
Kolejnym ważnym elementem jest osłabiony trend przekąskowości, który na kategorie sezamków i chałwy miał mocny wpływ. Prezes Unitopu zaznacza, że sezamki odnotowały spadki przez lockdowny i pracę oraz naukę zdalną. Jednak pozytywnym aspektem produktów firmy jest to, że są zdrowe i naturalne, co wpisuje się w trend prozdrowotny.
Surowce na wagę złota
Wyzwaniem w branży jest też logistyka i dostępność surowców. Jak podkreśla Marek Moczulski, obecnie z powodu pandemii mamy do czynienia z perturbacjami w logistyce kontenerów. Nie bez znaczenia są też rosnące ceny paliw i szalejąca inflacja.