Polska chałwa powodem do dumy
rozmowy spozywczej marek moczulski rozmowy spozywczej joanna kowalska Polska chałwa powodem do dumy

Kategoria chałwy, mimo iż jest niszowym rynkiem, zyskała na polskim rynku szerokie grono fanów. Jak się okazuje, nasz polski wyrób jest ceniony na całym świecie – w tym również w Grecji, która słynie z tego słodkiego przysmaku.

Polski produkt za granicą

Unitop – producent chałwy i sezamków – to firma znana nie tylko w Polsce, ale właśnie w szczególności za granicą. Ponad 50% działalności to eksport.

Rzeczywiście eksport jest dla nas bardzo ważny i stanowi większą część obrotów firmy. Rzecz w tym, że na kilku kierunkach eksportowych odnieśliśmy niekwestionowany sukces.. Często udaje nam się sprzedawać chałwę do „jaskini lwa”, na przykład do Grecji, czyli kraju słynącego właśnie z tego tradycyjnego przysmaku. Mimo to okazuje się, że nasza chałwa jest tam bardzo pożądana, choć w niewielkiej ilości.

Marek Moczulski, Prezes Zarządu Unitop

Na zagranicznym rynku Unitop oferuje nieco inne produkty. Oprócz chałwy i sezamków konsumenci mogą kupić też krówki z logo firmy.

Krajowy rynek

Unitop dba również o polski rynek. W naszym kraju jest jednym z głównych producentów chałwy oraz sezamków.

Zarówno w kategorii chałwy, jak i sezamków osiągamy znaczące sukcesy. W ostatnich dwóch latach zwiększyliśmy sprzedaż, a w swoim portfolio posiadamy ciekawe nowości, które cieszą się uznaniem. W planie mamy rozwijanie naszej oferty i wierzymy, że będzie ona równie dobrze przyjęta przez konsumentów oraz handel, co pozostałe produkty.

Marek Moczulski

Trendy i mody

Zmieniające się przyzwyczajenia konsumenckie dotknęły równie rynek chałwy. Jak podkreśla prezes Moczulski – pandemia miała na nie duży wpływ, ponieważ przyspieszyła i wzmocniła zmiany, które się dokonywały na rynku.

Do tej pory były już widoczne trendy, które pandemia uwypukliła i wzmocniła. Pierwszym z nich jest trend czystej etykiety i poszukiwanie zdrowszych produktów. Wielu konsumentów zwraca uwagę na składy produktowe. Patrząc chociażby na nasze sezamki widać, że mają one tylko kilka składników. Konsumenci chcą czuć bezpieczeństwo, chcą kontrolować to, co jedzą i mieć pewność, że żywność nie wpłynie negatywnie na ich zdrowie.

Marek Moczulski
od prawej: Marek Moczulski, prezes Unitop; Joanna Kowalska, redaktor prowadząca wiadomoscispozywcze.pl

Kolejnym ważnym elementem jest osłabiony trend przekąskowości, który na kategorie sezamków i chałwy miał mocny wpływ. Prezes Unitopu zaznacza, że sezamki odnotowały spadki przez lockdowny i pracę oraz naukę zdalną. Jednak pozytywnym aspektem produktów firmy jest to, że są zdrowe i naturalne, co wpisuje się w trend prozdrowotny.

Surowce na wagę złota

Wyzwaniem w branży jest też logistyka i dostępność surowców. Jak podkreśla Marek Moczulski, obecnie z powodu pandemii mamy do czynienia z perturbacjami w logistyce kontenerów. Nie bez znaczenia są też rosnące ceny paliw i szalejąca inflacja.

Koszty frachtu podrożały wielokrotnie i czasami ten sam produkt kosztuje obecnie dużo więcej. Jest to nie tylko wzrost ceny samego surowca, ale również jego transportu. Zyski firm zajmujących się frachtem kontenerowym wzrosły 4-krotnie. Jest to pewne wyzwanie, nie tylko dla nas, ponieważ każda firma mierzy się ze wzrostem kosztów, szczególnie jeśli produkt musi zostać przetransportowany w kontenerze przez kilka kontynentów.

Marek Moczulski

 

 

Reklama