Cały czas rośnie popyt na parki handlowe. 2021 rok będzie rekordowy

Cały czas rośnie popyt na parki handlowe. 2021 rok będzie rekordowy

Rośnie popularność obiektów handlowych typu convenience. Wpływ mają na to m.in. zwiększający się trend lokalności, a także ewolucja nawyków zakupowych. W rezultacie, na znaczeniu zyskują parki handlowe i nieduże centra zakupowe.

Podaż na parki handlowe zdecydowanie poszybowała w górę w 2021 roku. Niemały wpływ miała na to również pandemia, kiedy konsumenci raczej unikali wielkich centrów handlowych. W rezultacie w br. odnotowano wzmożoną działalność deweloperską w tym sektorze, a grono inwestorów planujących realizację obiektów handlowych w tym formacie z kwartału na kwartał rośnie.

Dyskonty umacniają swoją pozycję w parkach handlowych

Niektóre marki przygotowują koncepty specjalne dopasowane pod parki handlowe i centra zakupów codziennych – zwraca uwagę Agata Karolina Lasota, dyrektor zarządzająca w LBC Invest. Już te działania świadczą o popularności, jaką mniejsze obiekty handlowe zyskały w ostatnim czasie. 

Firmy sieciowe powróciły do swoich planów ekspansji i podejmują rozmowy na temat wynajmu powierzchni w nowych lokalizacjach. Swoją pozycję umacnia przede wszystkim sektor dyskontowy, który lokuje w parkach handlowych swoje kolejne placówki. Także marki modowe, które dotąd prowadziły tylko sklepy w galeriach, poszukując nowych kanałów sprzedaży, pojawiają się w mniejszych centrach.

 Agata Karolina Lasota, dyrektor zarządzająca w LBC Invest

Jak zauważa dyrektor zarządzająca w LBC Invest, na polskim rynku pojawiają się także nowe marki, jak na przykład market budowlany Hipper.pl, planujący ulokować sieć sklepów w parkach handlowych.

Pierwsze trzy kwartały 2021 r. przyniosły większy przyrost powierzchni w segmencie handlowym niż cały ubiegły rok

Krajowe zasoby wzrosły w tym czasie o niemal 330 tys. mkw., a według szacunkowych danych w całym 2021 roku rynek powierzchni handlowych wzbogaci się o około 500 tys. mkw. nowej podaży. Jak wylicza Agata Karolina Lasota, na ten moment w całym kraju w budowie jest około 460 tys. mkw. powierzchni handlowych, w tym około 40 parków handlowych i centrów convenience.

W tym formacie w roku bieżącym wejdzie na rynek przeszło 200 tys. mkw. nowej powierzchni i będzie to dla niego historycznie rekordowy wynik. A deweloperzy nadal podkręcają tempo.

 Agata Karolina Lasota, LBC Invest

Wśród inwestycji, które rozpoczęły sie w ostatnim kwartale 2021 roku, aż 60% stanowią projektów to właśnie niewielka centra zakupowe i parki handlowe. Jak dodaje dyrektor zarządzająca w LBC Invest, zwykle powstają w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, gdzie jest deficyt powierzchni handlowych i tańsze grunty.

Co działa się na rynku nieruchomości conveniece w 2021 roku?

Rosnący popyt na nieruchomości o profilu convenience zaowocował w tym roku kilkunastoma transakcjami, których przedmiotem były mniejsze centra zakupowe w głównej mierze usytuowane w mniejszych miastach. Amerykański fundusz LCN nabył na przykład kilka parków handlowych, wynajętych sieci hipermarketów Auchan o całkowitej powierzchni 107,6 tys. mkw. zlokalizowanych w Szczecinie, Rybniku, Słupsku, Gdańsku, Nowym Sączu i Lublinie. W nowe ręce trafiły też obiekty przeznaczone do modernizacji, jak Galeria Malta, Galeria Rumia czy Galeria Pestka.

Przeczytaj też:

Na polskim rynku pojawiają się kolejne grupy inwestycyjne z nowymi markami obiektów codziennych zakupów. Aktywne są sklepy meblowe i budowlane, które rozwijają stale swój potencjał. W tym roku nowe magazyny handlowe oddała w Bydgoszczy Agata Meble, a IKEA w Szczecinie. W budynkach po Tesco otworzyła się Castorama w Żarach i Leroy Merlin w Bydgoszczy, a także Leroy Merlin w Kutnie. Tesco pod Leroy Merlin przebudowywane jest również w Warszawie. Ponadto rozbudowuje się Centrum Atut Ruczaj w Krakowie i Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, a w grudniu br. otwarta została Galeria Andrychów.

Wkrótce na rynku pojawi się również park handlowo-usługowy Saller Park Lipnik, Premium Park Lubrza, park handlowy Ząbkowice Śląskie, Sierpc Retail Park, Tuchola Park, S1 Center w Złotoryi, Multishop Suwałki, Park handlowy Świnoujście czy Stop Shop Zielona Góra.

W planach firmy EDS Retail Park jest otwarcie parku handlowego w Sosnowcu oraz w Rembelszczyźnie, a jeszcze w tym roku inwestor chce oddać park handlowy w Redzie. Kolejne projekty o łącznej powierzchni 17 tys. mkw., które powstaną m.in. w Opocznie, Ciechocinku, Łęczycy, Łowiczu przygotowuje firma Fortis Investments. Nowy park firmy DL Invest Group powstaje z kolei w Mikołowie.

Parki handlowe i centra conveniece atrakcyjne dla inwestorów

Jak informuje Agata Karolina Lasota, silnym impulsem do inwestowania w tym segmencie nieruchomości są wyższe stopy kapitalizacji w naszym kraju w porównaniu z Europą, które w przypadku niektórych parków handlowych sięgają 7%.

W ostatnim czasie w sektorze handlowym notowane były głównie transakcje z udziałem nieruchomości o niewielkiej powierzchni. Parki handlowe i centra convenience stanowią atrakcyjne aktywa dla inwestorów. Świadczy o tym również duża ilość prowadzonych negocjacji dotyczących nieruchomości oferowanych w tym formacie. Mówimy tu także o projektach przygotowywanych dopiero do budowy.

 Agata Karolina Lasota, LBC Invest

Źródło: LBC Invest

Reklama