Rośnie popularność obiektów handlowych typu convenience. Wpływ mają na to m.in. zwiększający się trend lokalności, a także ewolucja nawyków zakupowych. W rezultacie, na znaczeniu zyskują parki handlowe i nieduże centra zakupowe.
Podaż na parki handlowe zdecydowanie poszybowała w górę w 2021 roku. Niemały wpływ miała na to również pandemia, kiedy konsumenci raczej unikali wielkich centrów handlowych. W rezultacie w br. odnotowano wzmożoną działalność deweloperską w tym sektorze, a grono inwestorów planujących realizację obiektów handlowych w tym formacie z kwartału na kwartał rośnie.
Dyskonty umacniają swoją pozycję w parkach handlowych
Niektóre marki przygotowują koncepty specjalne dopasowane pod parki handlowe i centra zakupów codziennych – zwraca uwagę Agata Karolina Lasota, dyrektor zarządzająca w LBC Invest. Już te działania świadczą o popularności, jaką mniejsze obiekty handlowe zyskały w ostatnim czasie.
Firmy sieciowe powróciły do swoich planów ekspansji i podejmują rozmowy na temat wynajmu powierzchni w nowych lokalizacjach. Swoją pozycję umacnia przede wszystkim sektor dyskontowy, który lokuje w parkach handlowych swoje kolejne placówki. Także marki modowe, które dotąd prowadziły tylko sklepy w galeriach, poszukując nowych kanałów sprzedaży, pojawiają się w mniejszych centrach.
Jak zauważa dyrektor zarządzająca w LBC Invest, na polskim rynku pojawiają się także nowe marki, jak na przykład market budowlany Hipper.pl, planujący ulokować sieć sklepów w parkach handlowych.
Pierwsze trzy kwartały 2021 r. przyniosły większy przyrost powierzchni w segmencie handlowym niż cały ubiegły rok
Krajowe zasoby wzrosły w tym czasie o niemal 330 tys. mkw., a według szacunkowych danych w całym 2021 roku rynek powierzchni handlowych wzbogaci się o około 500 tys. mkw. nowej podaży. Jak wylicza Agata Karolina Lasota, na ten moment w całym kraju w budowie jest około 460 tys. mkw. powierzchni handlowych, w tym około 40 parków handlowych i centrów convenience.
W tym formacie w roku bieżącym wejdzie na rynek przeszło 200 tys. mkw. nowej powierzchni i będzie to dla niego historycznie rekordowy wynik. A deweloperzy nadal podkręcają tempo.
Wśród inwestycji, które rozpoczęły sie w ostatnim kwartale 2021 roku, aż 60% stanowią projektów to właśnie niewielka centra zakupowe i parki handlowe. Jak dodaje dyrektor zarządzająca w LBC Invest, zwykle powstają w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, gdzie jest deficyt powierzchni handlowych i tańsze grunty.
Co działa się na rynku nieruchomości conveniece w 2021 roku?
Rosnący popyt na nieruchomości o profilu convenience zaowocował w tym roku kilkunastoma transakcjami, których przedmiotem były mniejsze centra zakupowe w głównej mierze usytuowane w mniejszych miastach. Amerykański fundusz LCN nabył na przykład kilka parków handlowych, wynajętych sieci hipermarketów Auchan o całkowitej powierzchni 107,6 tys. mkw. zlokalizowanych w Szczecinie, Rybniku, Słupsku, Gdańsku, Nowym Sączu i Lublinie. W nowe ręce trafiły też obiekty przeznaczone do modernizacji, jak Galeria Malta, Galeria Rumia czy Galeria Pestka.
Przeczytaj też:
- Inwestorzy w sektorze handlowym skoncentrowani na retail parkach
- Powstaną nowe parki handlowe w Polsce. Trei pożycza 27,5 mln euro od Pekao
Na polskim rynku pojawiają się kolejne grupy inwestycyjne z nowymi markami obiektów codziennych zakupów. Aktywne są sklepy meblowe i budowlane, które rozwijają stale swój potencjał. W tym roku nowe magazyny handlowe oddała w Bydgoszczy Agata Meble, a IKEA w Szczecinie. W budynkach po Tesco otworzyła się Castorama w Żarach i Leroy Merlin w Bydgoszczy, a także Leroy Merlin w Kutnie. Tesco pod Leroy Merlin przebudowywane jest również w Warszawie. Ponadto rozbudowuje się Centrum Atut Ruczaj w Krakowie i Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, a w grudniu br. otwarta została Galeria Andrychów.
Wkrótce na rynku pojawi się również park handlowo-usługowy Saller Park Lipnik, Premium Park Lubrza, park handlowy Ząbkowice Śląskie, Sierpc Retail Park, Tuchola Park, S1 Center w Złotoryi, Multishop Suwałki, Park handlowy Świnoujście czy Stop Shop Zielona Góra.
W planach firmy EDS Retail Park jest otwarcie parku handlowego w Sosnowcu oraz w Rembelszczyźnie, a jeszcze w tym roku inwestor chce oddać park handlowy w Redzie. Kolejne projekty o łącznej powierzchni 17 tys. mkw., które powstaną m.in. w Opocznie, Ciechocinku, Łęczycy, Łowiczu przygotowuje firma Fortis Investments. Nowy park firmy DL Invest Group powstaje z kolei w Mikołowie.
Parki handlowe i centra conveniece atrakcyjne dla inwestorów
Jak informuje Agata Karolina Lasota, silnym impulsem do inwestowania w tym segmencie nieruchomości są wyższe stopy kapitalizacji w naszym kraju w porównaniu z Europą, które w przypadku niektórych parków handlowych sięgają 7%.
W ostatnim czasie w sektorze handlowym notowane były głównie transakcje z udziałem nieruchomości o niewielkiej powierzchni. Parki handlowe i centra convenience stanowią atrakcyjne aktywa dla inwestorów. Świadczy o tym również duża ilość prowadzonych negocjacji dotyczących nieruchomości oferowanych w tym formacie. Mówimy tu także o projektach przygotowywanych dopiero do budowy.
Źródło: LBC Invest