Czwarta fala pandemii inna od poprzednich. Centra handlowe wracają do gry?

Czwarta fala pandemii inna od poprzednich. Centra handlowe wracają do gry?

Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków, którzy odwiedzają centra handlowe rzadziej. Jak się jednak okazuje, od czasu zakończenia czwartego lockdownu w maju, obroty najemców oscylują wokół tych notowanych przed pandemią. Czy branża wraca do normy?

Bankowe dane podsumowujące wartość transakcji kartami płatniczymi potwierdziły duże zainteresowanie klientów zakupami podczas Black Week. Czwarty kwartał dla branży centrów handlowych jest najważniejszy w roku, ponieważ przed pandemią stanowił średnio ponad 30 proc. całorocznych obrotów. W samym grudniu obroty osiągały wartość wyższą średnio o ok. 54 proc. niż średnia miesięczna z okresu styczeń-listopad.

Obroty w centrach handlowych na poziomie zbliżonym do czasów sprzed pandemii

Według PRCH Turnover Index[1] poziom obrotów w centrach handlowych od maja do października 2021 r. osiągał wartości podobne lub wyższe w stosunku do danych z 2019 r., czyli sprzed pandemii. Jak wyglądały obroty najemców w centrach handlowych w 2021 roku?

  • W sierpniu najemcy odnotowali obroty wyższe aż o 8% do analogicznego miesiąca w 2019 r.,
  • w maju i lipcu o 1%,
  • w październiku o 2%.
  • w czerwcu i wrześniu br. nieznacznie niższe niż przed pandemią, odpowiednio o 3% i 5%.

Od zakończenia lockdownu w maju do końca października w porównaniu do podobnego okresu przed pandemią w 2019 r. najlepiej radziły sobie i odnotowały wyższe obroty następujące kategorie zakupowe: artykuły spożywcze, wyposażenie wnętrz, usługi oraz moda i akcesoria. 

W czasie pandemii zmienił się sposób robienia zakupów – klienci rzadziej odwiedzają galerie handlowe, ale jednorazowo wydają więcej, czyli konwersja jest wyższa. Jest to dobra zmiana w trudnej sytuacji epidemicznej, gdyż pozwala na ograniczenie kontaktów międzyludzkich, a jednocześnie generuje wyższe obroty, które są tak potrzebne najemcom.

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych

Jak dodaje dyrektor PRCH, dobre zamknięcie czwartego kwartału oraz niezakłócona nowymi ograniczeniami działalność w nadchodzących miesiącach pozwoliłyby branży częściowo ograniczyć długoterminowe skutki lockdownów oraz rosnących obecnie kosztów związanych m.in. z wysoką inflacją czy stosowaniem dodatkowych zabezpieczeń sanitarnych.

Sprzedaż detaliczna w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie

Klienci wracają do tradycyjnych zakupów, kupując w sposób bardziej przemyślany i zaplanowany. Dane o sprzedaży detalicznej w Polsce w październiku br., które podał Eurostat i GUS, w tym także o udziale e-commerce w handlu, wskazują, że kolejna fala pandemii i wysoka inflacja na razie nie wpłynęły na decyzje zakupowe i nieustającą atrakcyjność handlu offline dla Polaków.

Według Eurostatu[2] sprzedaż detaliczna towarów i usług w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie. Jej wzrost w październiku wyniósł aż 12,4% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześnie. A to w momencie, gdy średnia dynamika w UE wyniosła zaledwie 2,3%.

 

To też może Cię zainteresować:

Z kolei GUS[3], odnotował sprzedaż detaliczną w cenach bieżących w październiku br. na poziomie wyższym niż przed rokiem o 14,4%. Przy założeniu stałych cen (bez uwzględnienia inflacji), sama sprzedaż wzrosła w Polsce o 6,9%. Komentarz GUS wskazuje na wysoki popyt na odzież oraz dobra półtrwałe. Szczególnie mocno wzrosła sprzedaż w kategorii pozostałe, która agreguje wydatki np. na biżuterię czy zabawki. Eksperci zauważają, że znaczące wzrosty cen wcale nie zniechęcają Polaków do zakupów.

Handel tradycyjny nadal wypiera e-commerce

Udział sprzedaży centrów handlowych w sprzedaży detalicznej wynosi obecnie 29%, natomiast udział handlu internetowego, który podczas lockdownów i okresów zamknięcia obiektów handlowych wzrastał z poziomu ponad 5,6% na początku pandemii w lutym 2020 r., osiągnął w jej szczytowych miesiącach wartość 11,9%. Jednak po otwarciu centrów handlowych w maju br. e-commerce spadł do poziomu 7,4% w lipcu br. i w ostatnich miesiącach utrzymuje się w przedziale.


Źródło: Polska Rada Centrów Handlowych

[1] PRCH Turnover Index nieprzerwanie od 2008 r. prezentuje efektywność sprzedaży w centrach handlowych na podstawie danych raportowanych przez najemców wynajmującym i anonimowo analizowanych przez profesjonalnego audytora PwC na zlecenie PRCH. Indeks służy do analizy wyników branży i umożliwia jej uczestnikom weryfikację i ocenę własnych obrotów na tle anonimowych danych z podobnych segmentów handlu.

[2] https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/11563399/4-03122021-AP-EN.pdf/46ec8f6b-80fa-0b17-649d-3f354aabe45f

[3] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/dynamika-sprzedazy-detalicznej-w-pazdzierniku-2021-roku,14,83.html

 

Reklama