Zachowania zakupowe konsumentów mocno zmieniły się w czasie pandemii, choć w porównaniu do 2020 roku już bardziej przypominają te z czasów przed COVID-19. Potwierdzają to analizy Proxi.cloud i UCE RESEARCH z 26 listopada, czyli tegorocznego Black Friday, kiedy sieci sklepów ze sprzętem RTV i AGD odwiedziło o blisko 45% mniej klientów niż w 2019 roku.
Mimo zdecydowanie mniejszego ruchu w sklepach elektronicznych podczas tegorocznego Black Friday, wyniki i tak okazują się być dużo lepsze niż te odnotowane podczas pierwszego roku trwania pandemii. W 2020 roku podczas pierwszego pandemicznego Czarnego Piątku wizyt w analizowanych sklepach było aż o 61% mniej niż w 2019 roku. 2021 okazał się nadal słabym rokiem, ale mimo to lepszym od swojego poprzednika.
Według ekspertów sytuacja jest poważna
Analitycy z Proxi.cloud zauważają, że odwiedzalność sklepów nieco się poprawiła od zeszłego roku. Jednak zarówno zdrowotne, jak i finansowe problemy wielu Polaków wciąż uniemożliwiają powrót do zachowań konsumenckich sprzed pandemii.
Wielu Polaków nadal rezygnuje z wizyt w sklepach z obawy przed koronawirusem
Na podstawie ww. obserwacji zachowań konsumentów, można też wnioskować, że zmniejszył się nie tylko ruch. Spadła też liczba unikalnych klientów. W tym roku sklepy odwiedziło o 44,6% mniej osób niż dwa lata temu. I był to zdecydowanie lepszy wynik w porównaniu z przedostatnim Czarnym Piątkiem, gdy nastąpił spadek o 58,6% rok do roku.
Przeczytaj też:
Kryzysowe nastroje i obawy wśród konsumentów. Na zakupy szybko do jednego sklepu
Analiza wykazała również, że w tegoroczny Czarny Piątek aż 81,3% osób odwiedziło tylko jedną placówkę ze sprzętem elektronicznym. Rok wcześniej 84,5% konsumentów wykazało taką aktywność, a dwa lata temu – 78,4%. Natomiast w dwóch punktach sprzedaży było tym razem 15,9% klientów, poprzednio – 13,4%, a w 2019 roku – 17,9%. W trzech lub w większej ilości sklepów pojawiło się ostatnio zaledwie 2,8% shopperów, poprzednio – 2%, a tuż przed pandemią – 3,7%.
Już nie Black Friday, a Black Week. Polacy rozciągają zakupy w czasie
Dwa lata temu w ramach Black Week aż 58% wizyt odbyło się w piątek. W ub.r. i ostatnio było ich odpowiednio 49% oraz 51%. W 2019 roku odnotowano prawie o połowę wyższy ruch w piątek w porównaniu do soboty, która po nim nastąpiła. Natomiast w trakcie pandemii wyniki z dwóch dni bardziej się wyrównały, jedynie z lekką przewagą piątku w br. (o 2,5 p.p.).
To też może Cię zainteresować:
- Black Week i Black November – sprzedawcy przedłużają promocje
- Polacy w czasie Black Week wykonali ponad 11 mln transakcji BLIKIEM
Z kolei dr Faliński zwraca uwagę na to, że dwa lata temu w soboty Polacy bardziej koncentrowali się na kupowaniu żywności i chemii gospodarczej niż dóbr trwałego użytku. Od roku wiele sieci spożywczych otwiera również swoje placówki w niedziele, pomimo zakazu. Konsumenci mogą więc pozwolić sobie na piątkowe i sobotnie wizyty w sklepach z elektroniką w trakcie „czarnych” super wyprzedaży
Źródło: MondayNews