Wprowadzone w styczniu 2021 r. opłaty od słodzonych napojów oraz wódek w małych opakowaniach wpłynęły na wzrost cen tych produktów, a to z kolei przełożyło się na spadek ich sprzedaży. Jak opłata cukrowa wpłynęła na branżę piwną oraz czy wszystkie kategorii zaliczały spadki?
Spis Treści:
- Zmiany cen napojów gazowanych
- Spadki sprzedaży napojów gazowanych
- Duże spadki wśród "małpek"
- Branża piwna w 2021 roku
- Kategoria lodów – tutaj wzrosty
Zmiany cen napojów gazowanych
Największe wzrosty cen obserwowane są w segmencie napojów gazowanych (średnia cena za litr jest o 35% wyższa niż rok temu), wód smakowych, herbat mrożonych, czy energetyków. Opłata cukrowa wymusiła zmiany w strategiach produktowych części producentów, podejmujących działania obniżające wielkość płaconego podatku, a tym samym próbę obniżenia cen rynkowych. Do najczęstszych należą reformulacje napojów poprze redukcję zawartości cukru czy wzbogacanie napojów o soki owocowe – na rynku pojawiły się zupełnie nowe produkty, takie jak Kubuś Waterrr, herbata mrożona Nestea, napoje gazowane Zbyszko, a także napoje energetyzujące z 20% zawartością soku. Coraz częściej producenci decydują się też na wprowadzanie mniejszych opakowań popularnych, flagowych produktów, redukując cenę jednostkową za butelkę i obniżając psychologicznie barierę cen.
To może być interesujące:
Spadki sprzedaży napojów gazowanych
Wyższe ceny sprawiły, że w pierwszych 10 miesiącach br. wartość sprzedaży napojów gazowanych, czyli największej kategorii napojowej dotkniętej dodatkową opłatą wzrosła o około 9%, ale w przeliczeniu na litry sprzedaż napojów gazowanych spadła o 20%, a liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria była o 12% niższa niż przed rokiem. Wyraźne spadki wolumenu sprzedaży odnotowały też wody smakowe. Warto podkreślić, że trendy sprzedaży i ceny grup napojowych nie objętych podatkiem, czyli wód czystych, soków, nektarów, czy izotoników pozostają relatywnie stabilne w 2021 roku, a niektóre z tych kategorii notują nawet wzrosty sprzedaży.