Listopad z mocnym pogorszeniem nastrojów w handlu detalicznym

Listopad z mocnym pogorszeniem nastrojów w handlu detalicznym

Po październikowej poprawie nastrojów, listopad przyniósł kolejny spadek w handlu tradycyjnym. Prowadzący placówki handlu detalicznego mało optymistycznie ocenili miniony miesiąc. Wskaźnik nastrojów w handlu tradycyjnym (NHT) za ubiegły miesiąc wyniósł 23,8 pkt. i był niższy o 9,2 pkt. w porównaniu z październikiem  – wynika z badania danych M/platform.

Listopadowy odczyt nastrojów w handlu okazał się także zdecydowanie niższy niż oczekiwania detalisów, które zwiastowały wynik na poziomie około 34 pkt. Warto przypomnieć, że każdy wynik poniżej 50 pkt. świadczy o pesymistycznych nastrojach. 

Przeczytaj też:

Główną przyczyną takich ocen jest zapowiadany na grudzień szczyt kolejnej fali pandemii oraz rekordowa, sięgająca 7% inflacja. W listopadzie 2021, względem analogicznego okresu sprzed roku, obroty w sklepach tradycyjnych wzrosły o 5,2%, co nie jest dobrym wynikiem w stosunku do poziomu inflacji.

Analogicznie jak w ostatnich miesiącach, w przykładowym koszyku zakupowym znajdowało się średnio pięć produktów, ale płaciliśmy za nie więcej niż przed rokiem (o 88 groszy). Wzrosty sprzedaży odnotowały takie grupy produktowe jak nabiał (+3,7%) oraz napoje bezalkoholowe (+2,5%). Spadki towarzyszyły natomiast kategoriom piwa (-6,7%) oraz wódki (-4,4%).

Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform

Jedyną nadzieją detalistów są święta?

Kolejne miesiące upływają z pesymistycznymi nastrojami wśród prowadzących placówki handlowe. Listopadowy odczyt jeszcze mocniej oddalił się granicy pozytywnego postrzegania sytuacji w handlu detalicznym. Nadzieją napawają jednak prognozy na ostatni miesiąc roku. Grudniowy wskaźnik oczekiwań (NHT+1) wyniósł 44,1 pkt. i był wyższy o 10,2 pkt. od oczekiwań sprzed miesiąca. Jak widać, detaliści pokładają nadzieje w okresie świątecznym, który może przynieśc wzrosty sprzedaży.


Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

Reklama