Allegro zdecydowanym liderem na rynku RTV i AGD

Allegro jest zdecydowanym liderem na rynku sprzedawców RTV i AGD, chociaż wciąż prawie połowa z nas woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych – wynika z najnowszego raportu Kearney Polish Consumer Retail Radar dotyczącego sprzedaży RTV i AGD w Polsce.

Co roku Polacy wydają 40-50 mld złotych na produkty RTV i AGD. Na polskim rynku w tej branży walczy 10 silnych marek – wynika z raportu Kearney Polish Consumer Retail Radar. Raport analizuje, jak znane sklepy, e-sklepy oraz platformy sprzedażowe RTV i AGD przyciągają klientów pod względem świadomości swojej marki, rozważania zakupu oraz zakupu. W badaniu zastosowano metodę ACTS, w której marki porównane zostały pod kątem: Awareness, Consideration, Trial and Share of Wallet.

To cię może zainteresować:

Allegro wyprzedza Amazon w sprzedaży RTV i AGD

Biorąc pod uwagę powyższe kategorie, platforma Allegro jest zdecydowanym liderem i wciąż znacznie wyprzedza swojego zagranicznego rywala Amazon. W ciągu ostatnich 10 miesięcy, 30% konsumentów deklarowało zakupy w Amazon, podczas gdy w Allegro 80%.

Z raportu wynika, iż pomimo wysokiego poziomu cyfryzacji, prawie połowa klientów nadal woli robić zakupy w sklepie stacjonarnym. Zwłaszcza jeśli chodzi o duże i drogie zakupy, takie jak telewizory, duże AGD, komputery. Rozwiązania inteligentnego domu i konsole do gier to kategorie, które z większym prawdopodobieństwem niż inne będą kupowane online. Główne powody, dla których konsumenci nie rozważają zakupów w konkretnej sieci to: brak sklepu w pobliżu (19%), wysokie ceny (12%), brak konkretnych produktów (9%) oraz brak promocji (9%).

Najmłodsi konsumenci wydają najwięcej na elektronikę

Co ciekawe, młodsza grupa konsumentów wydaje się być problemem dla tradycyjnych sprzedawców detalicznych. Dlaczego? Chociaż grupa ta wykazuje najniższy średni roczny dochód w wysokości 43 831 tys. zł, to jednocześnie właśnie osoby w wieku 18-24 lata zapewniają najwyższe roczne wydatki na elektronikę (około 3 000 zł).

Powodem numer jeden, dla którego klienci chcą wypróbować nowy sklep, jest duża liczba pozytywnych opinii klientów online (13%). Najskuteczniejszymi kanałami dotarcia do potencjalnego klienta nadal pozostaje reklama telewizyjna (13%), a na drugim i trzecim miejscu odpowiednio porównywarki cenowe (11%) i reklamy na facebooku (10%).

Jak tłumaczy Maciej Gawinecki, Partner w Kearney Polska, branża elektroniczna powinna uciec od dominującej walki o jak najniższe ceny. Zarówno online, jak i offline zmianie musi ulec model sprzedaży i obsługi klienta.

Cena nie może pozostać kluczowym wyróżnikiem, ponieważ klienci potrzebują przed zakupem porady, przetestowania danego modelu, możliwości zwrotu oraz leasingu. Sklepy powinny też dostosować przekaz marketingowy do młodszego klienta, co może być sposobem na zróżnicowanie rynku w sytuacji, w której większość marek dociera wyłącznie do klienta masowego.

Maciej Gawinecki, Partner w Kearney Polska
Reklama