Allegro jest zdecydowanym liderem na rynku sprzedawców RTV i AGD, chociaż wciąż prawie połowa z nas woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych – wynika z najnowszego raportu Kearney Polish Consumer Retail Radar dotyczącego sprzedaży RTV i AGD w Polsce.
Co roku Polacy wydają 40-50 mld złotych na produkty RTV i AGD. Na polskim rynku w tej branży walczy 10 silnych marek – wynika z raportu Kearney Polish Consumer Retail Radar. Raport analizuje, jak znane sklepy, e-sklepy oraz platformy sprzedażowe RTV i AGD przyciągają klientów pod względem świadomości swojej marki, rozważania zakupu oraz zakupu. W badaniu zastosowano metodę ACTS, w której marki porównane zostały pod kątem: Awareness, Consideration, Trial and Share of Wallet.
To cię może zainteresować:
Allegro wyprzedza Amazon w sprzedaży RTV i AGD
Biorąc pod uwagę powyższe kategorie, platforma Allegro jest zdecydowanym liderem i wciąż znacznie wyprzedza swojego zagranicznego rywala Amazon. W ciągu ostatnich 10 miesięcy, 30% konsumentów deklarowało zakupy w Amazon, podczas gdy w Allegro 80%.
Z raportu wynika, iż pomimo wysokiego poziomu cyfryzacji, prawie połowa klientów nadal woli robić zakupy w sklepie stacjonarnym. Zwłaszcza jeśli chodzi o duże i drogie zakupy, takie jak telewizory, duże AGD, komputery. Rozwiązania inteligentnego domu i konsole do gier to kategorie, które z większym prawdopodobieństwem niż inne będą kupowane online. Główne powody, dla których konsumenci nie rozważają zakupów w konkretnej sieci to: brak sklepu w pobliżu (19%), wysokie ceny (12%), brak konkretnych produktów (9%) oraz brak promocji (9%).
Najmłodsi konsumenci wydają najwięcej na elektronikę
Co ciekawe, młodsza grupa konsumentów wydaje się być problemem dla tradycyjnych sprzedawców detalicznych. Dlaczego? Chociaż grupa ta wykazuje najniższy średni roczny dochód w wysokości 43 831 tys. zł, to jednocześnie właśnie osoby w wieku 18-24 lata zapewniają najwyższe roczne wydatki na elektronikę (około 3 000 zł).
Powodem numer jeden, dla którego klienci chcą wypróbować nowy sklep, jest duża liczba pozytywnych opinii klientów online (13%). Najskuteczniejszymi kanałami dotarcia do potencjalnego klienta nadal pozostaje reklama telewizyjna (13%), a na drugim i trzecim miejscu odpowiednio porównywarki cenowe (11%) i reklamy na facebooku (10%).
Jak tłumaczy Maciej Gawinecki, Partner w Kearney Polska, branża elektroniczna powinna uciec od dominującej walki o jak najniższe ceny. Zarówno online, jak i offline zmianie musi ulec model sprzedaży i obsługi klienta.