Dla 80% Polaków jakość żywności ważniejsza niż cena

Dla 80% Polaków jakość żywności ważniejsza niż cena

Lwia część Europejczyków podczas zakupów kieruje się aspektem zdrowotnym aniżeli ceną kupowanych produktów. 64% mieszkańców naszego kontynentu potwierdza, ze w ciągu ostatniego roku większą uwagę przykłada do wpływu żywności na zdrowie – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte The Conscious Consumer. Polska jest liderem rankingu. 75% naszych rodaków przyznaje, że owoce i warzywa częściej niż dotychczas znajdują się na ich listach zakupów. Znacznie częściej niż inne nacje Polacy są także gotowi wydać więcej, jeśli jest to cena lepszej jakości żywności.

Większość konsumentów w Europie, robiąc zakupy w supermarkecie, częściej kieruje się aspektem zdrowotnym niż ceną produktów. Jak pokazuje raport firmy doradczej 64% respondentów przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zaczęło bardziej interesować się wpływem spożywanych produktów na ich zdrowie. 

Jakość na 1. miejscu

Stawiając Europejczyka przed wyborem pomiędzy produktem zdrowym i nieco droższym a tańszym o gorszej jakości – sześciu na dziesięciu wybierze ten pierwszy. Spośród badanych przez Deloitte nacji najwyższy odsetek tego typu postaw wykazali Polacy – aż 79% z nas wskazało wspomnianą prawidłowość.

Cena ma nadal bardzo istotną rolę w całej Europie. Jednakże kiedy respondenci stoją przed decyzją kupna produktu tańszego czy zdrowszego, wybierają ten drugi. Towary spożywcze fair trade nie cieszą się już taką przychylnością. Siedmiu na dziesięciu ankietowanych mając do wyboru towar produkowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju a niższą cenę – decydowała się na tańsze zakupy. Nie dziwi fakt, że respondenci z wyższymi dochodami i wyższym wykształceniem są częściej skłonni do zakupu organicznej żywności.

Kamil Kucharczyk, wicedyrektor w dziale Doradztwa Finansowego, Deloitte

Zdrowie wartością nadrzędną

Na naszym kontynencie obserwowany jest wzrost znaczenia wpływy żywności na zdrowie. W tym aspekcie również przodują Polacy. Aż 82% z nas przykłada większą wagę do walorów zdrowotnych produktów spożywczych. To najwyższy wynik spośród europejskich państw. Wysoko w rankingu stworzonym przez Deloitte znaleźli się też Finowie (74%), Portugalczycy (72%), Belgowie (56%), Holendrzy (56%) oraz Szwedzi (56%).

Europejczycy mają też swoje oczekiwania względem oferty sklepów. 53% badanych wskazało, że potrzebują informacji o zdrowych odpowiednikach produktów. Póki co za najbardziej wiarygodne źródło tego typu informacji konsumenci uważają internet – ze zdobytej tam wiedzy korzysta 41% badanych, oraz portale społecznościowe – zainteresowanie nimi wykazało 28% respondentów.

Obecnie 41% respondentów uważa Internet za najważniejsze źródło informacji w tym względzie. Z kolei w ocenie ponad jednej czwartej badanych (28%) są to media społecznościowe. Jak więc widać, istnieje przestrzeń, którą supermarkety mogłyby zagospodarować. Z kolei 17% uczestników badania traktuje supermarkety jak źródło informacji na temat zdrowszego stylu życia, przy czym jedynie 4% uważa, że są one wiarygodnym źródłem informacji o wartościach odżywczych i aspektach zdrowotnych.
 

Informacje o badaniu
W badaniu przeprowadzonym przez Deloitte dotyczącym zachowań konsumentów w supermarketach wzięło udział 17 tys. respondentów z 15 krajów europejskich, w tym z: Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
 

Reklama