Lwia część Europejczyków podczas zakupów kieruje się aspektem zdrowotnym aniżeli ceną kupowanych produktów. 64% mieszkańców naszego kontynentu potwierdza, ze w ciągu ostatniego roku większą uwagę przykłada do wpływu żywności na zdrowie – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte The Conscious Consumer. Polska jest liderem rankingu. 75% naszych rodaków przyznaje, że owoce i warzywa częściej niż dotychczas znajdują się na ich listach zakupów. Znacznie częściej niż inne nacje Polacy są także gotowi wydać więcej, jeśli jest to cena lepszej jakości żywności.
Większość konsumentów w Europie, robiąc zakupy w supermarkecie, częściej kieruje się aspektem zdrowotnym niż ceną produktów. Jak pokazuje raport firmy doradczej 64% respondentów przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zaczęło bardziej interesować się wpływem spożywanych produktów na ich zdrowie.
Jakość na 1. miejscu
Stawiając Europejczyka przed wyborem pomiędzy produktem zdrowym i nieco droższym a tańszym o gorszej jakości – sześciu na dziesięciu wybierze ten pierwszy. Spośród badanych przez Deloitte nacji najwyższy odsetek tego typu postaw wykazali Polacy – aż 79% z nas wskazało wspomnianą prawidłowość.
Zdrowie wartością nadrzędną
Na naszym kontynencie obserwowany jest wzrost znaczenia wpływy żywności na zdrowie. W tym aspekcie również przodują Polacy. Aż 82% z nas przykłada większą wagę do walorów zdrowotnych produktów spożywczych. To najwyższy wynik spośród europejskich państw. Wysoko w rankingu stworzonym przez Deloitte znaleźli się też Finowie (74%), Portugalczycy (72%), Belgowie (56%), Holendrzy (56%) oraz Szwedzi (56%).
Europejczycy mają też swoje oczekiwania względem oferty sklepów. 53% badanych wskazało, że potrzebują informacji o zdrowych odpowiednikach produktów. Póki co za najbardziej wiarygodne źródło tego typu informacji konsumenci uważają internet – ze zdobytej tam wiedzy korzysta 41% badanych, oraz portale społecznościowe – zainteresowanie nimi wykazało 28% respondentów.
Obecnie 41% respondentów uważa Internet za najważniejsze źródło informacji w tym względzie. Z kolei w ocenie ponad jednej czwartej badanych (28%) są to media społecznościowe. Jak więc widać, istnieje przestrzeń, którą supermarkety mogłyby zagospodarować. Z kolei 17% uczestników badania traktuje supermarkety jak źródło informacji na temat zdrowszego stylu życia, przy czym jedynie 4% uważa, że są one wiarygodnym źródłem informacji o wartościach odżywczych i aspektach zdrowotnych.
Informacje o badaniu
W badaniu przeprowadzonym przez Deloitte dotyczącym zachowań konsumentów w supermarketach wzięło udział 17 tys. respondentów z 15 krajów europejskich, w tym z: Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.