E-commerce cały czas rośnie. Podejście omnichannel to już konieczność

E-commerce cały czas rośnie. Podejście omnichannel to już konieczność

Wielkimi krokami zbliża się coroczne święto promocji i wyprzedaży. Black Friday i następujący po nim Cyber Monday to okazje, do których konsumenci przygotowują się już teraz – sprawdzają promocje i odkładają planowane zakupy na ten właśnie okres. Coraz częściej zakupy robione są online, co przyspieszyła pandemia i światowe lockdowny. W tym roku Black Friday wypada 26 listopada, firmy powinny przygotowywać się do tego dnia już teraz.

Cyfrowy klient wymaga usług szytych na miarę jego cyfrowych potrzeb i to nawet, gdy kupuje offline. Tym bardziej że – jak pokazują zeszłoroczne doświadczenia poparte badaniami ze Stanów Zjednoczonych – nawet 2 na 3 klientów, którzy dokonywali zakupów w sieci w okresie między Black Friday a Cyber Monday, miało „rozczarowujące doświadczenia”[1].

Podejście omnichannel to konieczność

Żadna branża nie zwraca uwagi na potrzebę podejścia omnichannel bardziej niż sektor handlu detalicznego. Światowa sprzedaż w kanale e-commerce, która przez długi czas stanowiła nieco poniżej 10% całej sprzedaży detalicznej, jeszcze na przełomie 2019 i 2020 roku wzrosła z 13,6% do 18% Pod koniec 2021 roku stanowiła już 19,5% udziału w rynku. Według prognoz, już do 2024 roku udział e-commerce w rynku osiągnie poziom 21,1%[2]. W przypadku polskiego rynku, z szacunków PwC wynika, że już w 2020 roku ten kanał sprzedaży miał w naszym kraju 14% udział w rynku, a do 2026 roku wartość brutto polskiego e-handlu ma szansę kształtować się na poziomie 162 mld zł[3].

Sprzedawcy detaliczni od dawna stawiają na zacieranie granic między doświadczeniem fizycznym a cyfrowym, m.in. pracując nad technologią opartą na sztucznej inteligencji (jak np. „magiczne lustra”) oraz nad doświadczeniami tymczasowych sklepów typu „pop up”. Jednocześnie wiele sklepów niemal z dnia na dzień – przez wydarzenia ostatnich miesięcy – zostało zmuszonych do całkowitej digitalizacji. Wdrożenie technologii sztucznej inteligencji (AI) jeszcze niedawno wydawało się futurystycznym scenariuszem. Obecnie jednak eksperci branżowi spodziewają się, że w ciągu najbliższych 2 lat co najmniej 70% sprzedawców detalicznych[4] zaadaptuje AI.

 

 


[1] Źródło: Badanie Publicis Sapient, 2021

[2] Źródło: Statista: E-commerce share of total global retail sales from 2015 to 2024

[3] Źródło: PwC: Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026

[4] Źródło: IBM i NRF Retail: The coming AI revolution in retail and consumer products

 

Źródło: informacja prasowa Schneider Electric

Reklama