W 2025 r. 80 proc. globalnych transakcji B2B ma odbywać się przez internet

W 2025 r. 80 proc. globalnych transakcji B2B ma odbywać się przez internet

Rośnie liczba sprzedaży internetowej pomiędzy firmami. W USA już kilkanaście procent transakcji B2B odbywa się właśnie online, a wskaźnik ten rośnie ok. 10 proc. rok do roku. Jak wygląda sytuacja w Polsce?

  • Według badań Mobile Institute e-commerce B2B w Polsce urośnie w tym roku aż o 40 proc.
  • e-commerce B2B daje możliwości rozwoju na trzech polach: międzynarodowym, omnichannelowym oraz charakterystyki sprzedaży

Jak czytamy w komunikacie prasowym Profeina, w zbiorowej świadomości sprzedaż online to domena sklepów i marketplace’ów dla konsumentów. Wymiana handlowa pomiędzy kontrahentami długo uchodziła za zbyt skomplikowaną, by przenieść ją do sieci.

Sytuacja ta ma się jednak teraz zmieniać. Rozwój cyfrowy ostatnich lata sprawia, że nawet najbardziej wymagające zamówienia można już składać przez internet a zaufanie do tego typu działań jest coraz wyższe.

Jak czytamy dalej, hurtownie i producenci, którzy zainwestowali wcześniej w dystrybucję online, zwłaszcza w czasie pandemii, kiedy utrudniony został kontakt osobisty z partnerami biznesowymi, są w stanie lepiej skorzystać ze sprzyjającej koniunktury. Pozostali muszą gonić trend.

DHL Express szacuje, że w 2025 r. już 80 proc. transakcji między firmami będzie odbywać się przez internet.

W komunikacie prasowym czytamy, że wejście firm w e-commerce B2B może być korzystne na trzech polach: rynku międzynarodowego, nowych kanałów dystrybucji oraz zmiany charakterystyki sprzedaży.

Okazuje się, że kanał online w wymianie handlowej między przedsiębiorstwami jest nie tylko wydajniejszy, bo ta sama załoga jest w stanie obsłużyć więcej zleceń. E-commerce stwarza też przestrzeń do nowych kanałów dystrybucji, które wcześniej nikomu w firmie nie przyszły na myśl albo wydawały się nie do wdrożenia i realizacji. Elastyczność internetu pozwala na przykład znaleźć nowych klientów bez udziału dużych imprezach targowych albo uruchomić markę premium bez otwierania luksusowych salonów.

Paweł Szewczyk, wiceprezes zarządu merce.com

Dziś, marka może istnieć wirtualnie - na stronie firmy oraz w sklepie internetowym i w ten sposób komunikować się z szerszym gronem potencjalnych klientów. Co więcej, odbiorcami produktów i usług mogą stać się wszyscy zaintersowani, a nie tylko konkretna grupa z łańcuchu dostaw.

Jeden z naszych klientów, firma Darco (producent instalacji do ogrzewania i wentylacji pomieszczeń) po udanym wdrożeniu platformy B2B uruchomił także sprzedaż D2C, czyli bezpośrednio do klienta końcowego. Wcześniej nie było to możliwe, gdyż firma nie dysponuje własnymi stacjonarnymi salonami sprzedaży. Sprzedaż dla klientów końcowych nie jest dominującym źródłem przychodów spółki, ale pozwala lepiej śledzić sytuację na rynku i trendy wśród konsumentów.

Paweł Szewczyk, wiceprezes zarządu merce.com

Za Profeina, sklep internetowy może a nawet powinien być czymś więcej niż katalogiem wysyłkowym przeniesionym do sieci. Aplikacje webowe - takie jak interaktywny konfigurator produktu - mają ogromny potencjał właśnie w handlu B2B, gdzie klient często potrzebuje czegoś uszytego na miarę i chciałby od razu wiedzieć, ile wybrana kombinacja będzie kosztowała.

Mamy do czynienia ze swego rodzaju wyścigiem technologicznym. Główni gracze mocno wchodzą w e-commerce sprawiając, że ich partnerzy biznesowi nie mają wyboru i też muszą postawić na sprzedaż w tym kanale, adaptując rozwiązania, które niedawno mogły wydawać się odległą przyszłością. Do takich należy komunikacja między systemami, w której system koordynujący stany magazynowe w jednej firmie automatycznie zamawia towary od systemu sprzedażowego jej podwykonawcy. Podobnie jest z udostępnianiem własnego API w celu integracji systemów, tak by stali partnerzy biznesowi mogli składać zamówienia z poziomu własnej aplikacji do zarządzania zakupami. Posiadanie zaawansowanego technologicznie systemu sprzedaży online znacznie przyspiesza uruchamianie tego rodzaju integracji.

Paweł Szewczyk, wiceprezes zarządu merce.com

źródło: komunikat prasowy Profeina

Reklama