Wojna cenowa wyszła dyskontom na dobre. Lidl nowym liderem zestawienia

Wojna cenowa wyszła dyskontom na dobre. Lidl nowym liderem zestawienia

Zakupy Polek i Polaków przenoszą się do dyskontów – to jeden z efektów agresywnych działań marketingowych, które w 2024 roku towarzyszyły wojnie cenowej toczącej się pomiędzy dwoma największymi w tym segmencie graczami. Przetasowanie zaszło także wewnątrz kategorii. Zgodnie z danymi Listonic, w 2024 roku zmienił się lider zestawienia przedstawiającego sieci handlowe, w których użytkownicy aplikacji planowali najczęściej zakupy. 

Ranking popularności sieci handlowych w Polsce to raport, który firma Listonic publikuje na początku każdego roku. Pokazuje, które sklepy w Polsce są najpopularniejsze wśród użytkowników aplikacji. Autorzy raportu analizują w nim listy zakupowe polskich użytkowników. Jak informują, najnowsza edycja przyniosła spore zmiany – w szczególności w kategorii sieci i dyskontów spożywczych.

Udziały Lidla wzrosły w 2024 roku

Do największych zmian w rankingu doszło w jednocześnie największej kategorii. Lidl zanotował wzrost udziału w nazwach list zakupów o 3,02 punktów procentowych (pp) i tym samym wrócił (po rocznej przerwie) na fotel lidera. Ubiegłoroczny zwycięzca – Biedronka – zanotował spadek udziału w listach zakupów o 0,32 pp, co przełożyło się na drugie miejsce w rankingu.

Łącznie Lidl i Biedronka mają ponad 75% udziału w swojej kategorii. Na trzecim miejscu znalazła się sieć spożywcza, która do tej pory nigdy nie była na podium – Kaufland. Czwarte i piąte miejsce przypadło sieci Auchan (spadek z trzeciego) oraz Dino.

Dyskonty zagarnęły sporo ruchu. Widać odbicie w innych formatach

Rok 2024 upłynął w branży pod handlowej pod znakiem wojny cenowej i agresywnego marketingu – zaznaczają autorzy raportu powołując się przy tym na dane Centrum Monitorowania Rynku. Te pokazują umocnienie trendu przenoszenia zakupów do dyskontów.

"Zwabieni atrakcyjnymi cenami klienci przychodzili do sklepów tego formatu częściej, ale jednorazowo wkładali do koszyka mniej produktów" – komentuje Elżbieta Szarejko z CMR. Dyskonty zanotowały 2% spadek średniej kwoty zakupów oraz 1% spadek liczby opakowań produktów na zakupy.

"Odwrotny trend można było natomiast zaobserwować w sklepach małoformatowych i supermarketach. Po dwóch latach trendów spadkowych nastąpiło odbicie i w 2024 roku średnia liczba produktów w koszyku była wyższa niż przed rokiem. W 2024 r. średnia transakcja w sklepach małoformatowych obejmowała 3,8 opakowania produktu o łącznej wartości 24,50 zł (wzrost o 6%) natomiast w supermarketach było to 7,2 opakowania za 43 zł (wzrost o 3%)" – wylicza Elżbieta Szarejko.

Źródło danych: Raport "Ranking popularności sieci handlowych w Polsce 2025", Listonic


foto: mat. redakcji

Reklama