Pyszne.pl opublikował najnowszą edycję Raportu Trendów Pyszne.pl 2025. Publikacja zawiera esencję danych na temat zamówień składanych przez cały rok przez miliony użytkowników.
Raport opisuje pięć trendów związanych ze stylem życia, podejściem do jedzenia i kulinarnymi upodobaniami Polaków.
Szczera kuchnia
Prostota na talerzu i doskonałe składniki to esencja szczerej kuchni.
Według badania Pyszne.pl 70% Polaków preferuje nieskomplikowane dania.
Niezależnie od zasobności portfela 30% z nas, robiąc zakupy, bardziej kieruje się jakością jedzenia niż jego ceną.
Coraz chętniej kupujemy w lokalnych warzywniakach i kooperatywach. Część restauracji wspiera swoich zaufanych dostawców, informując w menu o pochodzeniu konkretnych składników.
W szczerej kuchni królują sezonowe składniki – aż 75% Polaków wykorzystuje do gotowania lokalne produkty.
Restauratorzy – w zależności od pory roku – tworzą natomiast karty z daniami na bazie szparagów, bobu, kurek czy jagód.
Autentyczności szukamy w rodzinnych przepisach (56%), a zwrot ku minimalizmowi przejawia się także w rosnącej popularności surowej kuchni duńskiej czy skromnych włoskich daniach (cucina povera).
Dieta self-care
Po latach modnych diet „dla wszystkich” stawiamy na indywidualne potrzeby. Dla 59% Polaków dbanie o siebie przez zbilansowaną dietę jest kluczowe.
Prawie połowa z nas uznaje odpowiednie żywienie za priorytet i wie, jak poszczególne składniki wpływają na organizm.
Aż 74% badanych przyznaje, że regularnie używa w kuchni ziół, a 53% docenia je za działanie zdrowotne.
Świadomie korzystamy z superfoods – jagody acai, nasiona chia czy siemię lniane dodajemy do codziennych posiłków (33%).
Stosujemy też produkty funkcjonalne, jak jogurty proteinowe czy czekoladę z ekstradawką magnezu (47%). Coraz częściej szukamy kolagenu w naturalnych źródłach.
Ponadto, 55% Polaków ogranicza alkohol ze względu na jego wpływ na zdrowie, na co restauracje odpowiadają ofertą NoLo – kartą bezalkoholowych piw i win oraz mocktaili.
Aż 44% Polaków deklaruje, że spożywa mniej fast foodów niż rok temu.
Codzienne celebracje
Nie potrzebujemy ważnego powodu, aby świętować. Możemy celebrować codziennie, a jedzenie to dla większości Polaków (65%) dopełnienie miłych momentów.
Prawie połowa z nas zamawia ulubioną potrawę bez specjalnej okazji (46%), głównie dla przyjemności (45%).
Co druga osoba, wybierając posiłek w dostawie, kieruje się tym, na co ma ochotę (47%), a niekoniecznie ceną.
W restauracjach coraz częściej pojawiają się dania z ekstrawaganckimi składnikami (np. jadalnym złotem).
Codzienne czynności, jak parzenie kawy czy przygotowanie śniadania, zamieniamy w wieloetapowe rytuały, zaś spotkania towarzyskie w tematyczne wieczory inspirowane kuchniami świata czy ulubionymi potrawami.
Nawet masło podajemy teraz w wyrafinowany sposób – na drewnianych deskach z dodatkami.
Nocna zmiana
Czas na drobne przyjemności i błogi relaks najczęściej znajdujemy wieczorem. Dlatego coraz chętniej jadamy o tej porze – prawie 70% Polaków spożywa posiłki po 18:00, a co trzeci robi to regularnie.
Badanie Pyszne.pl wskazuje, że wieczorami częściej zamawiamy jedzenie, by zyskać czas na relaks. Dla prawie ⅓ ankietowanych ulubiony posiłek z dostawą do domu to sposób na miłe zakończenie dnia (31%).
Zwracamy jednak szczególną uwagę na to, co jemy w późnych godzinach. Aż połowa z nas (46%) wybiera wtedy zdrowsze potrawy.
Najchętniej sięgamy po proste przekąski (55%) i kanapki (52%), ale wieczorne uczty to też okazja do spędzania czasu z najbliższymi. Prawie 1/3 z nas łączy późne kolacje ze spotkaniami z przyjaciółmi.
W odpowiedzi na wieczorny apetyt restauracje wydłużają godziny serwowania posiłków, szczególnie w weekendy. Przybywa też lokali, w których jedzenie można zamawiać całą dobę.
Głód popkultury
Popkultura wpływa nie tylko na modę i sposób spędzania czasu, ale także na to, co trafia na nasze talerze.
Restauracje zaś, kreując menu, coraz częściej inspirują się filmami, serialami czy grami, a książki kucharskie nawiązujące do ekranowych hitów pozwalają odtworzyć ulubione potrawy w domu.
Nie ograniczamy się jednak do konkretnych dań – często bawimy się motywami i swobodnymi skojarzeniami, np. film o kultowej lalce rozpropagował trend na róż – również na talerzach.
Dzięki ogromnej popularności K-popu i K-dram kuchnia koreańska w tym roku była jedną z najszybciej zyskujacych na popularności.
Prawie co trzeci Polak ufa rekomendacjom celebrytów (32%), a napoje i zestawy tworzone z gwiazdami podbijają restauracyjne menu.
Więcej informacji na temat poszczególnych trendów, a także podsumowanie 2024 roku na Pyszne.pl dostępne jest w Raporcie Trendów Pyszne.pl 2025.
Fot. mat. prasowe