Polacy lubią kupować prezenty świąteczne, a co czwarta osoba na upominki wyda ponad 250 złotych więcej niż w roku ubiegłym - wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo – polskiego lidera usług BNPL (z ang. buy now, pay later) skierowanych do sklepów online.
Jakie prezenty w tym roku znajdą się pod choinką? Gdzie zostaną kupione i za jaką kwotę? Badanie przeprowadzone przez PayPo odpowiada na te wszystkie pytania.
Przyjemność czy obowiązek?
Poszukiwania rzeczy, które znajdą się pod choinką Polacy zaczynają już w listopadzie i pierwszej połowie grudnia (tak deklaruje po 36% badanych).
Jedynie 14% pytanych przyznaje, że robią to w ostatniej chwili.
9 osób na 100 (9%) zaczyna kolekcjonowanie świątecznych podarków nawet kilka miesięcy wcześniej. Natomiast 5% badanych podchodzi do tematu jeszcze inaczej.
Ponad połowie z nas (62%) kupowanie prezentów sprawia przyjemność. Blisko co 4 osoba (19%) wyznaje, że męczy ją ten coroczny „obowiązek”, a 16% uważa go za naturalną czynność. Tylko 1% ma inne zdanie na ten temat.
Chętnie kupujemy w sieci (54%) i w sklepach stacjonarnych (42%). Upominki przede wszystkim mają odpowiadać potrzebom najbliższych – tak uważa, ponad połowa Polaków (54%). Wybierając je zwracamy uwagę na promocje i inne okazje zakupowe (53%) oraz cenę produktów (52%).
Przykładamy też wagę do marki i jakości produktów (41%). Natomiast 5% ankietowanych upewnia się, czy może zapłacić później. Identyczna liczba osób kieruje się innymi kryteriami.
Co Polacy kupią na prezenty świąteczne?
Dzieci pod choinką znajdą przede wszystkim słodycze (tak deklaruje 54% ankietowanych), klocki (49%), gry i puzzle (46%), a także zestawy edukacyjne (36%).
Po 34% pytanych planuje kupić książki i kolorowanki oraz lalki, maskotki lub figurki.
Kolejne na liście prezentów są: samochody, pojazdy, kolejki (28%), sprzęt elektroniczny (21%) i sportowy (13%).
12% Polaków ma inny pomysł na prezent dla najmłodszych.
Dorośli, mogą liczyć na kosmetyki (61%), również słodycze (41%) i zestawy prezentowe (38%).
W Wigilię otrzymają oni także: książki, gry, filmy lub płyty (37%), akcesoria domowe takie jak np. filiżanki (31%) i bony lub karty prezentowe (30%).
Po 29% ankietowanych deklaruje zakup biżuterii i zegarków oraz sprzętu elektronicznego.
Po 27% wybierze akcesoria dekoracyjne (np. świece, koce, poduszki) oraz ubrania. Z tym, że na zakup obuwia zdecyduje się jedynie 7% pytanych.
Co 5 Polak (21%) kupi najbliższej osobie akcesoria lub dodatki albo alkohol. „Coś oryginalnego”, jak np. czyli wycieczka za granicę lub bilet na koncert, wskazuje 18% badanych.
Ile wydamy na prezenty?
37% badanych odpowiada, że na świąteczne sprawunki przeznaczy tyle samo, co ostatnio.
Jednak nieco ponad 4 na 10 Polaków (27%) nie potrafi określić, czy wyda w tym roku więcej.
15% ankietowanych zakupy zrobi za kwotę niższą niż ostatnio, natomiast 21% deklaruje, że wyda więcej niż poprzednio.
Blisko co 5 osoba (19%) jeszcze tego nie wie, ale 26% pytanych deklaruje wydatki rzędu 251 zł – 500 zł.
Na zakupy w przedziale 10 zł – 250 zł zdecyduje się 16% ankietowanych, natomiast od 501 zł do 750 zł planuje wydać 14% badanych.
Od 751 zł do 1000 zł na zakupy chce przeznaczyć 12% kupujących. Na wyższe kwoty zdecyduje się jedynie 13% badanych, będą to wydatki od 1001 zł do 1500 zł (6%) oraz 1501 zł do 2000 zł (3%).
Natomiast na zakupy powyżej 2000 zł pozwoli sobie 4 na 100 Polaków.
Wyższe wydatki uzasadniamy przede wszystkim wzrostem cen (69%).
Część z nas przyznaje, że ma więcej wydatków niż w poprzednich latach (26%), a co 4 (25%) pytany stwierdza, iż dysponuje wyższym budżetem na świąteczne zakupy.
Badanie DIY wykonane na platformie Omnisurv by IQS w dniach 28.11-01.12.2024 r. Próba ogólnopolska, Wiek: 18-64, N=500
Fot.: Adobe Stock/Syda Productions