Raport firmy Henkel „Świat Młodych Badaczy 4.0. Kompetencje do przyszłości”, stworzony we współpracy z futurologiem powstał w odpowiedzi na dynamiczne zmiany na rynku pracy w ostatnich latach.
Pandemia COVID-19 oraz dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) mocno przyspieszyły ten proces, a regulacje dotyczące zrównoważonej gospodarki wymuszają powstawanie całkiem nowych zawodów. Raport firmy Henkel ma za zadanie odpowiedziec na pytanie, czego więc uczyć dzisiejszych młodych?
Pojawią się zawody, które jeszcze nie istnieją
Wiele osób zastanawia się, jak w perspektywie 10 czy 20 najbliższych lat będzie zmieniał się rynek pracy.
Według raportu „Edukacja przyszłości” Infuture Institute, szacuje się, że blisko 70% dzisiejszych uczniów szkół podstawowych będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją.
Jak dodaje karolina Szmidt, nauki przyrodnicze jawią się jako fundament edukacji. Ich znajomość będzie niezbędna do współpracy z nowymi technologiami i innowacjami.
Przyszłość rynku pracy
Raport „Świat Młodych Badaczy 4.0. Kompetencje do przyszłości” został przygotowany pod opieką merytoryczną dr Edyty Sadowskiej, futurolożki, wykładowczyni akademickiej Instytutu Bezpieczeństwa i Informatyki UKEN w Krakowie, Trenwatching i Future Studies AGH, ekspertki Digital University.
Autorka raportu - z myślą o tempie zachodzących zmian technologicznych, społecznych i ekologicznych - przedstawia cztery możliwe scenariusze przyszłości:
- pierwszy scenariusz przyszłości zdeterminowany transformacją technologiczną,
- drugi – zrównoważonym rozwojem i ekologią,
- trzeci – odpowiedzialnością i etyką,
- czwarty – lokalnością produkcji i mikrofabrykami.
Scenariuszom tym towarzyszą prognozy zawodów przyszłości.
Wśród nich pojawiają się takie propozycje jak: Neuroarchitekt cyfrowy, Mistrz górnictwa konsumpcyjnego, Specjalista ds. dobrostanu psychicznego w produktach czy Innowator lokalnych produkcji.
Raport podkreśla rolę edukacji i kształcenia właściwych umiejętności i kompetencji już dzisiaj.
Wielokrotnie wraca postulat rozwijania od najmłodszych lat wiedzy z obszaru STEM, która w większości zaproponowanych scenariuszy będzie kluczem do zawodowej przyszłości.
Kolejny ważny postulat raportu to kształcenie umiejętności miękkich: kreatywności, komunikacji, współpracy, krytycznego myślenia czy rezyliencji, niezbędnych do skutecznego adaptowania się do dynamicznych zmian, w jakie obfitować będzie nasze wspólne jutro.
Więcej o scenariuszach oraz nowych zawodach i potrzebnych w nich kompetencjach można przeczytać w raporcie.
Świat Młodych Badaczy: Kształtowanie liderów przyszłości
We wnioski płynące z raportu idealnie wpisuje się misja projektu edukacyjnego firmy Henkel Polska „Świat Młodych Badaczy”.
Program, realizowany nieprzerwanie od 2016 roku, kładzie nacisk na rozwijanie kreatywności, umiejętności krytycznego myślenia oraz pracy w zespole.
W ramach programu realizowane są lekcje w szkołach podstawowych, w których wzięło udział do tej pory ponad 12 000 dzieci. Podczas zajęć dzieci wykonują proste naukowe doświadczenia, rozwijając w sobie ciekawość świata i zainteresowanie dla przedmiotów ścisłych.
W tym roku program został wzbogacony również o moduł dla nauczycieli. Przy pomocy materiałów udostępnionych na stronie projektu każdy nauczyciel może już dziś zacząć rozwijać w swoich uczniach kompetencje do przyszłości.
Aspiracją programu „Świat Młodych Badaczy” jest wspieranie programu kształcenia podstawowego tak, aby już dziś adresował wyzwania przyszłości.
Fot.: mat. prasowe