Właściciel sieci SPHINX zwiększa przychody. Pomagają opłaty franczyzowe

Właściciel sieci SPHINX zwiększa przychody. Pomagają opłaty franczyzowe

Restauracje sieci należących do Sfinks Polska wypracowały 154,31 mln zł obrotów w okresie trzech kwartałów 2024 roku. W tym czasie firma realizowała kolejne założenia swojej strategii. Właściciel sieci SPHINX nie tylko wypracował wyższe przychody, dzięki przekształcaniu lokali własnych na franczyzę, ale także zainaugurował wejście na nowe rynki.

Sfinks pozbywa się własnościowych lokali na rzecz franczyzy

Na koniec września 2024 r. Sfinks prowadził już tylko 9 własnych restauracji. To wpłynęło na zmianę sprzedaży skonsolidowanej Sfinks Polska, bo do przychodów grupy zamiast obrotów lokali wliczane są opłaty franczyzowe. Grupa odnotowała przy tym poprawiające się wskaźniki rentowności sprzedaży w okresie dziewięciu miesięcy 2024 r. do 32,3% wobec 28,4% rok wcześniej, a także wyższy EBIT wynoszący 6,15 mln zł (wobec 5,47 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego).

Model franczyzowy jako główny czynnik rozwoju biznesu jest elementem strategii, którą Grupa Sfinks przedstawiła we wrześniu 2024 roku. Sfinks poinformował wtedy też o planach wyjścia poza granicę Polski i zostania spółką dywidendową

Sfinks przychodzi poza granice Polski

W III kwartale Sfinks zawarł także umowę masterfranczyzy, w ramach której sieć SPHINX ma być rozwijana na terenie Egiptu i Arabii Saudyjskiej. Przewidziana na 10 lat umowa jest dwuetapowa. Najpierw egipski partner Sfinks Polska ma otworzyć własne restauracje SPHINX, a kolejny etap odnosi się do możliwości udzielania subfranczyzy podmiotom trzecim. W pierwszym etapie założono też powstanie kilku restauracji SPHINX. Uruchomienie każdej z nich ma być poprzedzone zgodą Sfinksa i umową franczyzy.

Nasz egipski partner jest zdeterminowany, by rozwijać sieć w oparciu o naszą franczyzę i długoterminowo ta współpraca może wyglądać bardzo obiecująco. Spodziewamy się, że przyszły rok będzie okresem testów pierwszych lokali, który pozwoli lepiej ocenić potencjał tej współpracy.

Sylwester, Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska

Strategia przynosi skutki

Przychody ze sprzedaży grupy Sfinks wyniosły 59,81 mln zł na koniec września br. wobec 75,71 mln zł na koniec września 2023 r. Skonsolidowany zysk operacyjny wzrósł po trzecim kwartale tego roku do 6,15 mln zł wobec 5,47 mln zł przed rokiem. Grupa zanotowała także poprawę wyniku na poziomie netto o 1,54 mln zł, osiągając -0,97 mln zł na koniec września 2024 r. wobec -2,5 mln zł rok wcześniej.

Na koniec września restauracje naszych marek wypracowały wyższą sprzedaż gastronomiczną niż przed rokiem, a poziom wzrostów w całym tym okresie, wliczając sam trzeci kwartał, utrzymuje się znacznie powyżej inflacji. Był to także dalszy okres zmian w strukturze sieci, bo kolejne restauracje zostały przekształcone na model franczyzowy. W efekcie na koniec września 91% restauracji działało we franczyzie, a 9% to lokale własne. Grupa Sfinks, zgodnie z planem zarysowanym w strategii, będzie koncentrowała się na działaniu jako operator sieci, właściciel konceptów gastronomicznych i franczyzodawca oraz rozwijaniu biznesu w takiej roli.

Sylwester, Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska

foto: mat. prasowe

Reklama