Przez 9 miesięcy 2024 roku Grupa Żabka kontynuowała dynamiczny wzrost w związku z rosnącą sprzedażą porównywalną (LfL), otwieraniem nowych sklepów oraz rozwojem oferty cyfrowej.
W pierwszych trzech kwartałach 2024 skorygowany wynik EBITDA Grupy Żabka wyniósł 2,52 mld zł i wzrósł o 26 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku. Ten bardzo dobry wynik firma uzyskała dzięki wzrostowi skali biznesu oraz poprawie efektywności kosztowej.
W rezultacie, marża skorygowanego wyniku EBITDA po 9 miesiącach 2024 r. wyniosła 12,3 proc., co stanowi wzrost o 0,6 pp. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.
Wzrost przewyższa dynamikę całego rynku
Sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 20,4 mld zł, co stanowi wzrost o 20,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku.
Przychody wzrosły o 20 proc. i osiągnęły poziom 17,7 mld zł.
W samym 3. kwartale br. skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1,11 mld zł i wzrósł o 18 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.
Sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 7,5 mld zł, co stanowi wzrost o 17 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Przychody zwiększyły się o 18 proc., osiągając poziom 6,6 mld zł. Wynik netto w 3. kwartale osiągnął 319 mln zł, co stanowi wzrost o 42 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.
892 nowe sklepy w ciągu 9 miesięcy
Od września 2023 r. sieć sklepów Grupy Żabka zwiększyła się o 999 placówek do 10 906 lokalizacji działających na koniec 3. kwartału 2024 r. (włączając nowo otwarte sklepy w Rumunii oraz sklepy Nano).
Tylko w 3. kwartale 2024 r. otwartych zostało 266 punktów, a w trzech kwartałach 2024 r. 892 sklepy.
Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa Żabka ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach.
Sprzedaż i zysk w górę
Pomimo spowolnienia inflacji w 3. kwartale 2024 r., Grupa Żabka zwiększyła sprzedaż LfL o 8,6 proc. w okresie 9 miesięcy i o 6 proc. w 3. kwartale, w porównaniu z analogicznymi okresami roku poprzedniego.
Skorygowana marża EBITDA w 3. kwartale 2024 r. wyniosła 14,9 proc. (+0,1 p.p. rdr.), a narastająco po 9 miesiącach sięgała 12,3 proc. (+0,6 p.p.). Wzrost był efektem poprawy marży bezpośredniej, efektywności kosztowej, normalizacji kosztów energii oraz rosnących wyników oferty cyfrowej Grupy.
Jak dodaje Marta Wrochna-Łastowska, CFO Gupy Żabka, zgodnie z zapowiedziamy w IPO, w średnim terminie Grupa Żabka dąży do poprawy skorygowanej marży EBITDA w kierunku górnej granicy przedziału 12-13 proc. A ostatnie wyniki handlowe, normalizacja kosztów energii oraz zwiększenie efektywności skali działalności, powinny również przyczynić się do poprawy marży EBITDA w 2024 w stosunku do 2023 roku.
W porównaniu z 3. kwartałem ubiegłego roku, zysk netto zwiększył się o 42 proc. do 319 mln zł. Z kolei po dziewięciu miesiącach 2024 r. był o 155 proc. wyższy niż przed rokiem, wynosząc 377 mln zł, głównie dzięki stabilnym kosztom odsetkowym oraz obniżeniu stawki podatkowej.
W 3. kwartale 2024 r. marża zysku netto wyniosła 4,2 proc. (+0,7 p.p.), a w okresie 9 miesięcy była na poziomie 1,8 proc. (+1 p.p. rdr).
Inwestycje w nowe sklepy i projekty
Nakłady inwestycyjne (CAPEX) wyniosły 407 mln zł w 3. kwartale oraz 1 052 mln zł za pierwsze dziewięć miesięcy 2024 r.
Większość tej kwoty została przeznaczona na otwarcia nowych sklepów oraz wdrażanie konceptu Żabka Café 2.0. i rozwój oferty PROSTO z PIECA, związanych m.in. z instalacją pieców konwekcyjno-mikrofalowych w ok. 7 000 sklepów.
W trzech kwartałach 2024 r. wskaźnik zadłużenia netto do skorygowanego wyniku EBITDA poprawił się do 1,4x z poziomu 2,1x przed rokiem. Ten pozytywny trend wspierany był wysokim poziomem generowania wolnych przepływów gotówkowych, które w pierwszych 9 miesiącach roku wyniosły 1,9 mld zł.
Fot.: mat. redakcji