Franczyza Żabka – zarobki. Ile można zarobić prowadząc Żabkę?

Franczyza Żabka – zarobki. Ile można zarobić prowadząc Żabkę?

​​Żabka to największa pod względem liczby posiadanych placówek handlowych sieć franczyzowa w Polsce. I wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach będzie wciąż rosła. Na czym polega franczyza Żabki i czy się opłaca? Analizujemy najważniejsze zagadnienia oraz przedstawiamy komentarze przedstawicieli Żabka Polska i samych franczyzobiorców.

Spis treści:

  1. Czym jest franczyza Żabki?
  2. Na czym polega franczyza?
  3. Co Żabka oferuje franczyzobiorcom?
  4. Warunki współpracy w Żabce
  5. Franczyza Żabki – jaki wkład własny?
  6. Ryzyko związane z franczyzą Żabki
  7. Ile zarabia franczyzobiorca Żabki – potencjalne zarobki
  8. Czy franczyza Żabki się opłaca?
  9. Od czego zależy zysk franczyzobiorcy?
  10. Franczyza Żabki – opinie o franczyzie
  11. Jak otworzyć sklep Żabka?
  12. Podsumowanie

Czym jest franczyza Żabki?

Franczyza Żabki to w praktyce prowadzenie własnego biznesu w postaci sklepu typu modern convenience pod szyldem sieci, przy wykorzystaniu jej renomy, know-how i rozpoznawalnego znaku towarowego. Placówka handlowa typu convenience to miejsce, w którym najważniejsza jest możliwość zrobienia szybkich zakupów.

W założeniu, w takim obiekcie można kupić wszystkie podstawowe produkty, tj. napoje, przekąski, kosmetyki czy jedzenie na wynos, a także skorzystać z różnorodnych usług. Znalezienie produktów na półce, wybór i kupno powinny zająć jak najmniej czasu. Wygoda, szeroki asortyment i długie godziny otwarcia mają zachęcić klientów do korzystania właśnie z tego rodzaju sklepów.

Obecnie w Polsce ponad 9000 franczyzobiorców prowadzi ponad 10,5 tys. sklepów Żabka. Są one zlokalizowane na terenie całej Polski. Najwięcej, bo ok. 1,5 tys., znajduje się w okolicach Katowic i Warszawy.

Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na współpracę z Żabką, korzystają z gotowego konceptu biznesowego, który z sukcesem rozwija się od ponad 25 lat. Dużą przewagą biznesową jest dostęp do sprawdzonej logistyki i procesów, ale także do nowoczesnych technologii, które pomagają zarządzać sklepem.

Biuro prasowe Żabka Polska 

Na czym polega franczyza?

Franczyza jest modelem biznesowym, w ramach którego franczyzodawca udostępnia przedsiębiorcy prawo do prowadzenia działalności gospodarczej pod swoją marką, zgodnie z ustalonymi w umowie zasadami i standardami. Z kolei franczyzobiorca prowadzi sklep pod szyldem tej marki.  

"W praktyce oznacza to, że franczyzobiorca korzysta z gotowego pomysłu na biznes, który został już sprawdzony i z sukcesem działa na rynku. Tak jak w przypadku ogromnej większości franczyz, także w sieci Żabka wymagane jest, aby przedsiębiorca chcący prowadzić sklep pod zielonym szyldem miał zarejestrowaną działalność gospodarczą" – informuje biuro prasowe Żabka Polska.

Zgodnie z danymi CPS GfK coraz więcej niezależnych sklepów oferujących produkty z branży FMCG dołącza do sieci franczyzowych. Wynika to z faktu, że takie rozwiązanie biznesowe oferuje lepsze warunki handlowe, a także wsparcie marketingowe.

Według CPS GfK 98% franczyzobiorców prowadzących sklepy małoformatowe widzi korzyści płynące z tego modelu. Do najczęściej wymienianych należą: atrakcyjna oferta produktów, wykorzystanie sieci jako magnesu przyciągającego klientów oraz redukcja kosztów związanych z wyposażeniem sklepu.

Co Żabka oferuje franczyzobiorcom?

Żabka Polska oferuje szereg udogodnień, aby start biznesu i jego prowadzenie było jak najmniej obciążające dla franczyzobiorcy. Należą do nich wsparcie merytoryczne, serwisowe i technologiczne.

Na początku współpracy sieć gwarantuje w pełni umeblowany i zatowarowany sklep, który wcześniej został przeanalizowany pod kątem lokalizacji i innych czynników. Bada się ścieżki, którymi poruszają się klienci w drodze do pracy czy szkoły, a także odległość od przystanków komunikacji miejskiej. Stanowi to duże ułatwienie dla franczyzobiorców, ponieważ oni sami nie muszą zajmować się szukaniem odpowiedniego lokalu i niezbędnego sprzętu. Za przystosowanie lokalu oraz jego utrzymanie odpowiada sieć. Asortyment dostępny w sklepach Żabka jest ujednolicony, z wyjątkiem produktów tzw. regionalnych, o których decyduje sam franczyzobiorca. To on także podejmuje decyzje dotyczące ilości zamawianego towaru.

Przystępujący do sieci przedsiębiorcy otrzymują darmowy pakiet szkoleń zakończony egzaminem, który przygotowuje ich do prowadzenia sklepu.  Kolejnym etapem szkoleniowym jest sześciomiesięczna Akademia Przedsiębiorczości, realizowana we współpracy z Wydziałem Zarządzania Politechniki Warszawskiej oraz Moniką Ferreirą, Founding Partnerem w praktyce doradztwa strategicznego I’GS In Good Strategy. Inicjatywa ta daje zarówno obecnym franczyzobiorcom, jak i przyszłym kandydatom do tej roli, możliwość poszerzenia wiedzy i umiejętności zarówno menedżerskich, jak i tych związanych bezpośrednio z przedsiębiorczością, w tym finansów, organizacji i zarządzania placówką oraz kadrą. Dodatkowo można także korzystać ze szkoleń na specjalnej platformie rozwojowej, które są dostępne dla prowadzących sklepy i pracowników z dowolnego miejsca i o dowolnej porze,

Kolejnym udogodnieniem jest wsparcie technologiczne – sieć zapewnia rozwiązania, które mają za zadanie ułatwić zarządzanie sklepem. Takimi są program Optiplan oraz aplikacja Cyberstore. Te narzędzia umożliwiają częściowo zdalne administrowanie placówką za pomocą smartfona. Umożliwiają składanie zamówień, generowanie raportów czy weryfikację terminów dostaw na odległość.

Sieć zapewnia również ogólnopolską komunikację marketingową – eksperci sieci tworzą reklamy i materiały promocyjne.

Programy wspierające przedsiębiorców skupiają się także na konkretnych potrzebach. Przykładowo "Auto na start" to inicjatywa skierowana do franczyzobiorców prowadzących sklep poza swoim miejscem zamieszkania, w miejscowościach do 60 tys. mieszkańców, do których trudno jest dotrzeć innym środkiem komunikacji. Ze względu na wyzwania logistyczne sieć zapewnia samochód, aby ułatwić pracę w oddalonym od domu miejscu. Innym benefitem jest pakiet relokacyjny, czyli wsparcie finansowe dla osób decydujących się na przeprowadzkę, aby otworzyć sklep w miejscowości oddalonej co najmniej 70 km od miejsca zamieszkania.

Warunki współpracy w Żabce

Jak wynika z komunikatu prasowego sieci "Rośnie liczba franczyzobiorców z Ukrainy w sieci Żabka”, aby otworzyć sklep Żabka nie trzeba mieć wcześniejszego doświadczenia w handlu detalicznym.

Kandydaci muszą spełnić jednak kilka warunków, w tym m.in.:

  • wnieść wkład własny;
  • zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą (jeśli kandydat ma już założoną działalność gospodarczą to powinien przekazać zaświadczenia o niezaleganiu w Urzędzie Skarbowym i Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych);
  • uzyskać pozytywny wynik egzaminu kończącego szkolenie.

Obcokrajowcy muszą także znać język polski na poziomie co najmniej B2.

Dodatkowe wymagania obowiązują kandydatów z zagranicy, którzy nie posiadają obywatelstwa polskiego. Inne dotyczą obywateli Unii Europejskiej i potencjalnych franczyzobiorców spoza Wspólnoty. Obejmują m.in. przedstawienie poręczycieli, wniesienie kaucji czy okazanie odpowiednich dokumentów.

Do franczyzy Żabki może dołączyć każda osoba, która ma predyspozycje do pracy w handlu i jest przedsiębiorcza. Dodatkowo powinna też mieć duże umiejętności interpersonalne.

Biuro prasowe Żabka Polska 

O pozytywnym rezultacie rekrutacji decydują, poza spełnieniem warunków formalnych, indywidualne cechy kandydata.

Franczyza Żabki – jaki wkład własny?

Do otworzenia sklepu Żabka niezbędne jest zainwestowanie własnych pieniędzy. Wkład własny wynosi ok. 5 tys. zł. Za tę kwotę kupuje się kasę fiskalną i reguluje opłatę za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.

Jakie są inne opłaty po stronie franczyzobiorcy? W czasie obowiązywania umowy franczyzowej, poza wcześniej wniesionym wkładem własnym, przedsiębiorca ponosi koszty związane z zatrudnieniem pracowników i zapłatą składek ZUS.

Z kolei sieć prowadzi rozliczenia najmu z właścicielem lokalu, dostarcza wyposażenie sklepu oraz odpowiada za koszty jego adaptacji, bieżące remonty i serwis urządzeń, a także dostawy towaru.

Ryzyko związane z franczyzą Żabki

Jak informuje biuro prasowe Żabka Polska, model franczyzy z założenia minimalizuje ryzyko. Wiele kosztów ponosi sieć, dlatego to atrakcyjny pomysł dla osób, które chcą prowadzić własny biznes i jednocześnie ograniczyć prawdopodobieństwo niepowodzenia.

W mojej opinii franczyza Żabki jest bezpiecznym rozwiązaniem, pod warunkiem, że przedsiębiorca odpowiedzialnie podchodzi do prowadzenia swojego biznesu. Ostatecznie każdy z franczyzobiorców działa jako niezależny przedsiębiorca, dlatego kluczowe znaczenie mają podejmowane decyzje i zaangażowanie w codzienną działalność. Jeśli dbamy o biznes, ryzyko jest niewielkie, a wszystko w systemie franczyzowym Żabki jest transparentne i przejrzyste.

Joanna Cieplak, franczyzobiorca sklepu Żabka

Przedsiębiorcy podpisujący umowę z Żabką decydują się na współpracę z marką z ponad 25-letnim doświadczeniem. Długi staż w handlu detalicznym zapewnia wiarygodność modelu. "Dodatkowo Żabka ma dla swoich franczyzobiorców Polisę na Biznes, czyli zbiorowe ubezpieczenie, które na zasadach określonych z zakładem ubezpieczeń chroni ich od różnych nieprzewidzianych sytuacji mogących pojawić się podczas prowadzenia własnego biznesu i zapewnia stabilność finansową w momencie zakończenia współpracy" – informuje biuro prasowe Żabka Polska.

Franczyzobiorczyni z Gdańska również wskazuje, że franczyza Żabki jest bezpiecznym rozwiązaniem, przede wszystkim ze względu na oferowane ubezpieczenie zbiorowe. "W przypadku franczyzy ryzyko niepowodzenia jest mniejsze niż przy otwarciu sklepu na własną rękę. Franczyzobiorca jest zabezpieczony m.in. Polisą na Biznes oraz odkładanym wskaźnikiem ubytków towarowych" – przekazuje Aleksandra Lubowiecka, ambasadorka franczyzy Żabka.

Istotnym wyzwaniem, z którym mierzą się wszyscy przedsiębiorcy, jest natomiast znalezienie odpowiednich współpracowników, którzy będą wywiązywać się ze swoich zadań. Na kwestie kadrowe zwrócono uwagę między innymi w analizie "Raport Odpowiedzialności Grupy Żabka 2022". Wynika z niego, że według przedsiębiorców największym wyzwaniem w prowadzeniu działalności pod zielonym szyldem są trudności z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników. Z raportu wynika również, że rezygnujący ze współpracy z Żabką franczyzobiorcy często za powód podają właśnie brak właściwego personelu. Dodano jednak, że w badanym roku odsetek franczyzobiorców rezygnujących ze współpracy z siecią z własnej woli spadł do 7,7%.

Ile zarabia franczyzobiorca Żabki – potencjalne zarobki

Potencjalne zarobki to jeden z kluczowych elementów, który bierze się pod uwagę decydując się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Osoba rozważająca dołączenie do sieci powinna przenalizować, jaki jest stosunek wniesionej pracy do przewidywanych dochodów.

Jak wynika z informacji przekazanych przez Żabkę, w okresie od stycznia do lipca 2024 r. ponad 86% franczyzobiorców osiągnęło przychód w wysokości 27 tys. zł lub więcej w skali miesiąca. W dużych miastach ta średnia jest wyższa. W samej Warszawie ponad 88% franczyzobiorców osiągnęło 30 tys. zł lub więcej przychodu miesięcznie w badanym okresie.

Dla porównania,  sieć deklarowała, że pomiędzy styczniem a lipcem 2023 ponad 81% FR osiągnęło przychód co najmniej 25 tys. zł.

Przychód uzależniony jest od osiągniętego przez franczyzobiorcę obrotu ze sprzedaży towarów handlowych – marży, liczby lub wartości zawartych umów na świadczenia usług okołohandlowych oraz naliczonych rabatów.

Czy franczyza Żabki się opłaca?

Opłacalność każdego biznesu uzależniona jest od wielu elementów, w tym od zaangażowania samego franczyzobiorcy i jego zdolności do prowadzenia biznesu. Co jednak istotne, w przypadku franczyzy Żabki, sieć zapewnia dostępność produktów i dostawy do sklepu. W jaki sposób na pytanie o to, czy franczyza Żabki się opłaca, odpowiadają sami franczyzobiorcy?

Zdaniem Aleksandry Lubowieckiej, która jest ambasadorką franczyzy Żabka, jest to bezpieczny i jak najbardziej opłacalny biznes. "Może świadczyć o tym fakt, że jestem już w sieci od 10 lat i jako przedsiębiorca cały czas się rozwijam" – dodaje. Podobnego zdania jest Pani Joanna Cieplak.

Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że franczyza Żabki jest opłacalna. Prowadzę swój sklep od ponad trzech lat i dzięki odpowiedzialnemu podejściu oraz mądremu zarządzaniu finansami, osiągam satysfakcjonujące wyniki. Ten model biznesowy może być bardzo zyskowny, jeśli jest prowadzony z zaangażowaniem.

Joanna Cieplak, franczyzobiorca 

Jak informuje biuro prasowe Żabka Polska dowodem na to, że prowadzenie Żabki się opłaca, jest rozwój sieci. W czerwcu br. dołączył do niej 9 000 franczyzobiorca. Firma spodziewa się, że tylko w tym roku sieć powiększy się o kolejne 1 000 sklepów, osiągając w sumie ponad 11 tys. placówek do końca 2024 roku.

Żabka to dziś nie tylko sklep, ale bardziej punkt multifunkcyjny integrujący lokalną społeczność. W Żabce można nie tylko zrobić zakupy, ale również smacznie zjeść, odebrać paczkę czy opłacić rachunki. Już teraz ok. 17 mln Polaków ma do najbliższej Żabki mniej niż 500 m i pracujemy nad tym, by ta liczba rosła.

Biuro prasowe Żabka Polska 

Od czego zależy zysk franczyzobiorcy?

Zysk franczyzobiorcy Żabki zależy od wielu czynników, w tym lokalizacji sklepu, obrotów, umiejętności personelu, odpowiedniego przeszkolenia, a także sprawności handlowej konkretnych franczyzobiorców.

Przychód franczyzobiorcy uzależniony jest od osiągniętego przez niego obrotu ze sprzedaży towarów handlowych (marży), naliczonych rabatów, a przedsiębiorcy współpracujący przynajmniej 3 lata z siecią włączani są do programu lojalnościowego. Niewątpliwie na końcowy efekt ma wpływ umiejętność kierowania zespołem, przedsiębiorcza postawa, zaangażowanie i motywacja oraz pozytywne nastawienie do klienta.

Biuro prasowe Żabka Polska 

Wątpliwości może budzić duża liczba sklepów pod szyldem Żabki – niekiedy na tej samej ulicy znajduje się ich kilka. Przedstawiciele Żabka Polska wyjaśniają, że otwarcie każdej nowej placówki ma swoje uzasadnienie biznesowe. Według nich takie placówki mogą mieć odmienny typ klienta i różnić się między sobą asortymentem. Tym samym osiągane profity zależą w dużej mierze od możliwości wyróżnienia się na tle pozostałych.

Na wynik finansowy wpływa przede wszystkim zaangażowanie samego franczyzobiorcy w zarządzanie sklepem oraz skuteczność w organizacji codziennej działalności operacyjnej, w tym optymalizacji stanów magazynowych, zarządzaniu zespołem oraz dbałości o obsługę klienta. Ważnym źródłem zysków dla franczyzobiorców jest oferta odpowiadająca na rosnące oczekiwania klientów. W tym roku bardzo mocno postawiliśmy na rozwój gastronomii.

Joanna Cieplak, franczyzobiorca 

Franczyza Żabki – opinie o franczyzie

Według analizy "Raport Odpowiedzialności 2023" przygotowanej przez Żabka Polska w 2023 r. wzrósł wynik NPS (wskaźnik zadowolenia i chęci polecenia) o 10 punktów. To znaczy, że więcej franczyzobiorców pozytywnie oceniło współpracę z siecią niż rok wcześniej. Z kolei z danych z 2022 r. wynika, że NPS wzrósł w stosunku do poprzedniego badanego okresu o 13 pkt. Oznacza to, że wskaźnik zadowolenia franczyzobiorców ze współpracy z siecią regularnie rośnie.

Jak wynika z e-booka Polskiej Organizacji Franczyzodawców "Franczyza dla bystrzaków, czyli jak zrobić biznes" prowadząc sklep w ramach franczyzy należy się liczyć z kontrolami ze strony franczyzodawcy. Dlatego nie jest to odpowiednia formuła dla osób, które szukają pełnej niezależności i chcą pracować wyłącznie na podstawie autorskich pomysłów.

Dużym wsparciem jest także m.in. pomoc operacyjna, nawet w najdrobniejszych aspektach prowadzenia sklepu. Franczyzobiorcy korzystają z rozbudowanego pakietu szkoleń, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb, co pozwala na skuteczne przygotowanie się do prowadzenia sklepu. Innowacyjne narzędzia, takie jak program Optiplan czy aplikacja Cyberstore, umożliwiają z kolei zdalne zarządzanie sklepem, składanie zamówień, generowanie raportów oraz monitorowanie terminów dostaw, co znacząco ułatwia codzienną pracę.

Joanna Cieplak, franczyzobiorca 

Jak otworzyć sklep Żabka?

Osoba zainteresowana franczyzą Żabki może zaaplikować wypełniając formularz na stronie internetowej sieci, wysyłając e-mail lub dzwoniąc pod dedykowany numer.

Dalszy proces składa się z kilku kroków:

  • spotkanie, w trakcie którego zostanie przedstawiona oferta;
  • spotkanie z managerem ds. sprzedaży;
  • podpisanie dokumentów i przejście niezbędnych szkoleń;
  • otwarcie sklepu.

Jak informuje biuro prasowe Żabka Polska, do franczyzy Żabki może dołączyć każda osoba, która ma predyspozycje do pracy w handlu i jest przedsiębiorcza. "Dodatkowo powinna też mieć duże umiejętności interpersonalne" – dodaje. 

Jak przebiega proces rekrutacji do Żabki? "Po przesłaniu zgłoszenia rekrutacyjnego kandydat odbywa dwa spotkania. Pierwsze z nich obejmuje zapoznanie się z franczyzodawcą, podczas drugiego omawiane są szczegółowe zasady współpracy. Kandydat musi być wiarygodny finansowo. Sprawdzany jest np. jego rating w Biurze Informacji Kredytowej. Jeśli ten etap przejdzie pozytywnie, podpisuje umowę" – informuje biuro prasowe Żabka Polska.

Podsumowanie

Rozpoznawalność Żabki bez wątpienia ułatwia prowadzenie działalności handlowej pod jej szyldem. Sieć jest obecna na rynku od ponad 25 lat – w tym czasie zdążyła odpowiednio dostosować się do wielu wyzwań, usprawnić procesy i udoskonalić działający system. Nie jest to jednak model odpowiadający wszystkim przedsiębiorcom, dlatego przed decyzją o przystąpieniu do franczyzy Żabki należy dokładnie przeanalizować wszystkie aspekty współpracy.


foto: mat. redakcji/ biuro prasowe Żabka Polska