Producenci mleka szukają nowych grup odbiorców. Trend zyskuje na sile w Chinach

Producenci mleka szukają nowych grup odbiorców. Trend zyskuje na sile w Chinach

Firmy mleczarskie, które przez lata dominowały na chińskim rynku produktów dla niemowląt, zaczynają zmieniać swoje strategie kierując uwagę na produkty dla dorosłych – donosi Financial Times. Przyczyną tej zmiany jest spadający wskaźnik urodzeń oraz rosnąca konkurencja na jednym z największych rynków mleka na świecie.

Branża mleczarska szuka nowych kierunków rozwoju

Nowozelandzka firma A2 Milk ogłosiła w ubiegłym miesiącu wprowadzenie na rynek nowych produktów w proszku skierowanych do dorosłej populacji i seniorów w Chinach. Podobne inicjatywy podjęły wcześniej globalne koncerny takie jak Danone, Abbott, Fonterra oraz Nestlé, a także chińscy liderzy rynkowi – Yili i Feihe.

W ten sposób producenci odpowiadają na zmiany demograficzne. Jak zauważa cytowany przez Financial Times Conor O’Sullivan z irlandziej organizacji handlu żywnością Bord Bia, obecnie przywiązuje się coraz większą uwagę do żywienia seniorów, a także żywienia sportowców oraz innych zastosowań produktów mlecznych niż te stosowane do tej pory. W obliczu niskiego popytu i nadpodaży w wielu kategoriach przemysłu spożywczego w Chinach, firmy mleczarskie szukają w ten sposób nowych możliwości wzrostu.

Zgodnie z danymi Rabobanku, na które powołuje się Financial Times, według prognoz popyt na mleko w Chinach (które są największym importerem tego produktu na świecie) będzie rósł o 2,4% rocznie aż do 2032 roku, jednak rynek mleka dla niemowląt ma w kolejnych latach kurczyć się wolumenowo. W odpowiedzi na te zmiany, zagraniczni producenci coraz bardziej skupiają się na produktach dla dorosłych oraz żywności medycznej.

Trend, zgodnie z którym producenci chcą odpowiedzieć na potrzeby nowych grup odbiorców jest powoli zauważalny także w Polsce, gdzie na półkach pojawiają się kolejne edycje produktów proteinowych. Przykładem może być wysokobiałkowe mleko z linii Łaciate Protein+ od SM Mlekpol, które zadebiutowało na krajowym rynku w lipcu br. Jak informuje producent, produkt ten kierowany jest nie tylko do sportowców i ludzi aktywnych, ale także osób na diecie, pracowników umysłowych i fizycznych, seniorów, kobiet w ciąży, dzieci czy nastolatków.


foto: stockadobe(Sergey Ryzhov)

Reklama