Branża winiarska może odetchnąć. Ważność banderoli przedłużona o kolejny rok

Branża winiarska może odetchnąć. Ważność banderoli przedłużona o kolejny rok

Jest decyzja Ministerstwa Finansów dotycząca starych banderol: ich ważność została przedłużona kolejny rok, czyli do końca 2025 roku. To ważna informacja nie tylko dla branży winiarskiej, która apelowała o stosowne zmiany, ale także sklepów oraz dystrybutorów. "Jeśli mają na sklepowych półkach butelki z banderolami o starym wzorze, nie muszą się spieszyć z ich sprzedażą, będą na to mieli dodatkowe 12 miesięcy" – uspokaja handlowców Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.   

Stare banderole – jak wyglądają?

Banderole o starym wzorze były naklejane na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich do końća 2023 roku. Ich wymiary wynoszą 14 mm x 110 mm oraz 16 mm x 160 mm. Są one naklejone w formie odwróconej litery "U" na zamknięciu i szyjce butelki. Zgodnie z decyzją Ministerstwa Finansów, zachowają swoją ważność do 31 grudnia 2025 roku, czyli o rok dłużej niż wskazywały wcześniejsze przepisy.

W praktyce oznacza to, że do końca 2025 r., zarówno wyroby winiarskie opatrzone nowymi (o wymiarach 16 mm x 50 mm), jak i starymi banderolami, są prawidłowo oznakowane i w pełni zgodne z przepisami. Można powiedzieć, że to „koło ratunkowe” rzucone polskim  przedsiębiorstwom. Dzięki tej decyzji możliwa będzie dalsza, płynna sprzedaż wyrobów winiarskich.

Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa

O przedłużenie tego terminu apelowali przedsiębiorcy zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Jak uzasadniali wniosek w piśmie skierowanym do resortu finansów, "głównie mali importerzy, producenci oraz jednostki handlu hurtowego i detalicznego, a także podmioty działające w kanale HoReCa, informują o ciągle niesprzedanym towarze opatrzonym banderolami o starym wzorze i problemach z jego zbytem. Konieczność nałożenia legalizacyjnych znaków akcyzy wiązać się będzie z kosztami stanowiącymi niezwykle duże obciążenie, szczególnie w trudnej sytuacji, w jakiej aktualnie znalazła się branża. Przyczyną spowolnienia wymiany banderol na produktach obecnych na rynku są spadki sprzedaży". 

Ostatnie przedłużenie terminu?

Resort finansów już po raz drugi zdecydował o przedłużeniu ważności starych banderoli. Po raz pierwszy decyzja taka zapadła w połowie minionego roku, kiedy ważność banderoli została przedłużona do końca 2024 roku. Branża winiarska liczy na to, że do końca 2025 roku problem wyrobów opatrzonych znakami akcyzy o starym wzorze zostanie rozwiązany, a zapasy towaru – wyczerpane.

Trzeba pamiętać, że wino to produkt charakteryzujący się długim cyklem sprzedaży, jego właściwością jest długi termin przydatności do spożycia, o czym świadczy brak daty minimalnej trwałości na jego etykietach.

Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa

foto: stockadobe(jobi_pro)

 

Reklama