Ministerstwo Finansów zdecydowało o przedłużeniu ważności banderol o starym wzorze nakładanych na butelki z winem. Zmiana ma na celu ułatwienie sprzedaży zapasów wyrobów oznaczonych dotychczasowymi znakami akcyzy.
Rynek wina w trudnej sytuacji
Prace nad zmianą trwały już od pewnego czasu w odpowiedzi ministerstwa na wniosek złożony przez Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa (ZP PRW), w którym wskazano na trudną sytuację ekonomiczną w 2022 roku, wskutek której nastąpiło ograniczenie konsumpcji wina i zmiana nawyków konsumentów.
"Wbrew wcześniejszym prognozom, po raz pierwszy od wielu lat, w których to rynek wina odnotowywał ciągły stabilny wzrost, w 2022 r. dynamika konsumpcji okazała się ujemna. Szczególnie dotknięte zostały wina z wyższej półki cenowej" – czytamy w uzasadnieniu.
Jak czytamy dalej, zgodnie z danymi The IWSR Drinks Market Analysis, w Polsce spadek w obrębie kategorii premium, tj. powyżej 30 zł, wynosi ponad 20% (H1 2019−2022). "W efekcie nastąpiło bardzo duże spowolnienie sprzedaży produktów opatrzonych tzw. >starymi< znakami akcyzy, w szczególności tych droższych, które z natury rzeczy wolniej rotują na rynku".
Termin ważności starych banderol
W Dzienniku Ustaw pojawiło się Rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie przedłużenia okresu ważności znaków akcyzy.
Zgodnie z decyzją resortu, banderole o starym wzorze naklejone na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich przed 1 stycznia 2022 r., zachowają swoją ważność do 31 grudnia 2024 r., czyli o rok dłużej niż wskazywały wcześniejsze przepisy.
Chodzi o stosowane uprzednio banderole o wymiarach 14 mm x 110 mm oraz 16 mm x 160 mm naklejone w formie odwróconej litery „U” na zamknięciu i szyjce butelki.
Jak wyglądają nowe banderole na wino?
Nowe znaki akcyzy są mniejsze od tych, które występowały do tej pory. Dodatkowo producenci mają możliwość umieszczenia banderoli w innych niż do tej pory miejscach. Jak wyjaśnia Magdalena Zielińska, Związek Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa, mogą one być umieszczane na górze butelki w kształt litery "L" lub "I", a także przy tylnej etykiecie w pionie lub poziomie.
Dodatkowo nowe banderole na butelki z alkoholem są opatrzone kodem 2D, który jest linkiem do strony internetowej, na której można sprawdzić autentyczność oznaczenia.
Przedłużenie ważności banderol
Zmiana dotycząca przedłużenia ważności starych banderoli ta jest ważna dla branży winiarskiej, która zaczęła się obawiać, że wyroby z banderolami o starym wzorze stracą na wartości po upływie okresu ważności.
Przedłużenie okresu ważności banderol na butelkach z winem pozwoli na sprzedaż zapasów wyrobów oznaczonych dotychczasowymi znakami akcyzy oraz ułatwi funkcjonowanie przedsiębiorcom, którzy będą mieli więcej czasu na przystosowanie się do nowych wymogów.
Foto: StockAdobe(poplasen)