Międzynarodowy gigant z branży FMCG Unilever opublikował wyniki finansowe za pierwszą połowę 2024 roku. W tym czasie producent w dalszym ciągu realizował strategię "Power Brands", w której skupia się na markach generujących 75% obrotów grupy. Podczas sześciu miesięcy 2024 roku wzrost zanotowano zarówno w sprzedaży w ujęciu wartościowym (+4,1%), jak też wolumenowym (+2,6%).
Poza drogeryjnymi markami jak Persil, Dove czy Lux, Unilever posiada w swoim portfolio sporo brandów spożywczych. Te odpowiadają już wspólnie za około 37% obrotów grupy. Sprawdzamy, co działo się z ich sprzedażą w pierwszym półroczu.
Foodowe marki Unilevera rosną wartościowo
Kategoria "odżywianie", w której znajdziemy takie marki jak Knorr czy Hellmann's zanotowała w pierwszym półroczu 2024 roku 3,2% wzrost sprzedaży bazowej, odpowiadając za 22% całkowitych obrotów grupy. W tym czasie wolumen sprzedaży nie zmienił się.
Produkty do samodzielnego przygotowywania posiłków na czele z marką Knorr odnotowały w tym okresie średni jednocyfrowy wzrost, zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości – podaje w komunikacie Unilever. Wzrost ten był szczególnie widoczny w Ameryce Łacińskiej, gdzie innowacje i marketing Knorr skupione na lokalnych potrawach napędzały rozwój portfolio.
Kategoria dressingów osiągnęła niski jednocyfrowy wzrost z dodatnim wolumenem i wartością. Jak donosi producent marka Hellmann’s jednocyfrowy wzrost zawdzięcza sukcesowi smakowych majonezów, które wprowadzono na dodatkowe rynki oraz rozszerzono o nowe warianty w Ameryce Północnej i Europie. W Brazylii, Hellmann’s zanotował dwucyfrowy wzrost, wsparty strategicznymi partnerstwami, w tym drugim rokiem sponsorowania NBA w Brazylii.
Unilever osiągnął także wysoki jednocyfrowy wzrost w segmencie Food Solutions. Temu towarzyszył także średni jednocyfrowym wzrost wolumenu, głównie dzięki dwucyfrowemu wzrostowi w Chinach. Jak podaje producent, wzrost napędzała najnowsza edycja raportu Future Menu Trends, inspirując sprzedaż w kuchniach profesjonalnych, oraz kontynuowane zyski z programu sprzedaży cyfrowej.
Lody odpowiadają za 15% obrotów firmy
W kategorii lodów, która odpowiada obecnie za 15% obrotów grupy, Unilever odnotował wzrost sprzedaży bazowej na poziomie 0,6%, przy jednoczesnym spadku wolumenu o 0,5%. Słabe wyniki producent argumentuje przede wszystkim gorszym startem sezonu w Europie oraz trudnymi warunkami rynkowymi w Chinach.
Jak informuje Unilever, w tym czasie sprzedaż lodów do konsumpcji domowej znajdowała się na stabilnym poziomie zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu, podczas gdy sprzedaż lodów impulsowych wzrosła w niskim jednocyfrowym tempie, głównie za sprawą podwyżek cen.
Wśród lodowych marek w portfolio Unilevera znajdziemy między innymi lody Ben&Jerry's, które zanotowały nieznaczny wzrost czy markę Cornetto, której sprzedaż ucierpiała na skutek spadku w Chinach.
W marcu Unilever ogłosił wydzielenie kategorii lodów, które ma zostać zrealizowane do końca 2025 roku. Ta decyzja ma na celu stworzenie wiodącego globalnego biznesu w atrakcyjnej kategorii z pięcioma z dziesięciu najlepiej sprzedających się globalnych marek lodów.
foto: unsplash