Carrefour notuje spadki sprzedaży w Europie. Co dzieje się w Polsce?

Carrefour notuje spadki sprzedaży w Europie. Co dzieje się w Polsce?

Carrefour pokazał wyniki całej Grupy za pierwsze półrocze 2024 roku. W okresie od stycznia do czerwca detalista wypracował przychody na poziomie 40,6 mld euro, co stanowi 12,1% w ujęciu like-for-like. Zysk operacyjny (EBITDA) wzrósł o 3,4%, osiągając wartość 1,916 mld euro, natomiast wynik operacyjny (ROI) zwiększył się o 6,2% do 743 mln euro, napędzany głównie przez dobre wyniki w Brazylii i we Francji. W tym czasie większość europejskich rynków zanotowała spadek sprzedaży like-for-like.

Europejskie rynki na minusie

Po pierwszym półroczu 2024 Carrefour odnotował 1,5% spadek sprzedaży porównywalnej (like-for-like) na europejskich rynkach (z wyłączeniem Francji). Na największym minusie w tym okresie znalazła się sprzedaż we Włoszech (-3,5%) oraz w Polsce (-3,3%). Spadek Carrefour zanotował także we Francji. Na tym rynku sprzedaż detalisty like-for-like spadła o 2,0% w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 roku napędzana przede wszystkim przez słabe wyniki hipermarketów (-3,4% lfl). 

Szczególnie trudny okazał się dla Carrefoura w Europie drugi kwartał. We Francji sprzedaż like-for-like spadła w tym czasie o 3,5%. Z kolei na pozostałych europejskich rynkach, tj. w Hiszpanii, Włoszech, Belgii, Rumunii i Polsce, sprzedaż lfl była niższa o 2,7%. Spośród tych krajów, tylko Rumunia zanotowała wzrost (+0,2%).

Carrefour tłumaczy, że znaczący wpływ na wyniki we Francji miało między innymi przejęcie hipermarketów Cora oraz supermarketów Match, na które zgodę detalista otrzymał od francuskigo urzędu 1 lipca br. 

Carrefour nadal zmniejsza liczbę sklepów w Polsce 

Polski oddział Carrefour zanotował spadek sprzedaży like-for-like o 2,5% w drugim kwartale oraz o 3,3% w pierwszym półroczu 2024 roku. Detalista zaznaczył, że sytuacja rynkowa pozostaje wyzwaniem, głównie ze względu na wysoką konkurencję oraz inwestycje w politykę cenową, mające na celu ochronę konkurencyjności.

Carrefour Polska zmaga się z koniecznością optymalizacji swojej sieci, co prowadzi do zamykania kolejnych placówek. Na koniec czerwca 2024 roku detalista posiadał w Polsce 803 sklepy, z czego 550 to placówki convenience, 151 to supermarkety, a 96 to hipermarkety.

W porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku liczba sklepów Carrefour skurczyła się zatem o 55 lokalizacji. Najwięcej zamknięć dotknęło sklepów convenience. W ciągu 12 miesięcy ich liczba skurczyła się o 52 placówki. Wcześniej, w okresie od stycznia do czerwca 2023 Carrefour zamknął 70 sklepów convenience. Dowiedz się więcej: Zobacz wyniki finansowe Carrefour za H1 2023 roku.

Zupełnie odmienny obraz sprzedaży niż w Europie widoczny jest w wynikach finansowych Carrefoura w Brazylii. Tam sprzedaż like-for-like w pierwszym półroczu wzrosła o 3,8%, a w drugim kwartale - o 6,0%. 


foto: mat. redakcji

Reklama