Spółka TiM dystrybuuje wina z różnych zakątków świata od przeszło 34 lat. W tym czasie firmie udało się nie tylko trafnie odpowiadać na potrzeby konsumentów, ale także za pośrednictwem edukacji i budowania dostępności wykreować trendy na krajowym rynku. Z Rafałem Fijakiem, dyrektorem działu zakupów wina w spółce TiM, rozmawiamy o tym, które wina są obecnie najpopularniejsze w Polsce, a także, w jakim kierunku ewoluują upodobania smakowe Polaków.
Najpopularniejsze wina w Polsce. TOP3 destynacje
Firma TiM S.A. sprzedaje rocznie ponad 15 milionów butelek wina. Duży udział mają w nich wina pochodzące z trzech topowych destynacji, które na przestrzeni lat firma wykreowała na polskim rynku. Rafał Fijak z firmy TiM zdradził, które wina są najpopularniejsze wśród polskich konsumentów. Jak wygląda TOP3?
Numerem jeden, jeśli chodzi o sprzedaż TiM w Polsce, jest obecnie wino Portada pochodzące z Portugalii. Jak przyznaje Rafał Fijak, jest to kierunek nieoczywisty. "Kiedy wprowadzaliśmy ją do naszego portfolio, portugalskie wina właściwie nie istniały na polskim rynku. W tej chwili sprzedajemy 3,5 miliona butelek rocznie. Portada jest już trzecią marką winiarską w Polsce" – przyznaje.
Druga destynacja, jeśli chodzi o sprzedaż wina w Polsce, to Chile. Jak przyznaje Rafał Fijak, jest to kierunek, który cieszy sporą popularnością już od wielu lat. Spółka TiM swoją przygodę z chilijskimi winami rozpoczęła w 2006 roku z Winiarnią Cono Sur. "Obecnie to jest prawie trzy miliony butelek sprzedawanych rocznie oraz bardzo szerokie portfolio od win podstawowych, aż po premium i ultra premium" – mówi ekspert.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Podium najpopularniejszych w Polsce destynacji winiarskich zamyka Gruzja, która zawitała do portfolio TiM S.A. niedawno, bo 5 lat temu. "Gruzja zawsze była postrzegana z wielką sympatią przez polskiego konsumenta z powodu relacji, turystyki, która jest popularna, gościnności Gruzinów. Pochodzą stamtąd bardzo dobrej jakości wina w przystępnej cenie" – tłumaczy Rafał Fijak.
Upodobania winiarskie Polaków. Jak zmieniają się na przestrzeni lat?
Gust winiarski Polaków, podobnie jak wiedza na temat tej kategorii, zmienia się znacznie na przestrzeni lat.
Jak wyjaśnia Rafał Fijak, wśród polskich konsumentów przygoda winiarska zazwyczaj rozpoczyna się od win czerwonych półsłodkich i słodkich. "To jest pierwszy krok ewolucji doświadczania wina dla ludzi początkujących" – zauważa.
Na kolejnym etapie, jak tłumaczy Rafał Fijak, słodkość zaczyna spadać. Konsumenci przechodzą do win półwytrawnych, a następnie odkrywają wina wytrawne.
foto: Rafał Fijak, dyrektor działu zakupów wina w spółce TiM (mat. redakcji)